CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV

Volkswagen e-Golf - már a második elektromos generáció cseperedik a jó öreg padlólemezen...

Igazán jó hír volt a Golf rajongóinak, amikor 2014-ben megjelent Európa talán legnépszerűbb autója zéro emisszióval, azaz nulla károsanyag-kibocsátással, tisztán (szó szerint!) elektromos hajtással.
Volkswagen e-Golf
Hosszú ideig az első generációs e-Golf volt az etalon. A német precizitás és technika valamint a kiforrott technológiai háttér köszönt vissza ebben az autóban. Természetes tehát, hogy kíváncsian vártuk a megújult, immár második generációs tesztautót. Az új e-Golf egy hétig vendégeskedett szerkesztőségünkben.

Az új e-Golf jelentősen megnövelt hatótávolságot, nagyobb teljesítményt, frissített dizájnt és digitalizált belső teret kapott. Az elektromos hajtásra a belső térben uralkodó színvilág is utal, a kormány és a váltó bőrburkolata kék varrást kapott, de a kék szín ott van az alumínium küszöbburkolat csíkjában LED-fényként, valamint az Active Info Display alapértelmezett színbeállítása is a kék.

Volkswagen e-Golf
Az új európai vezetési ciklus (New European Driving Cycle; NED) szerint már 300 kilométer a hatótávolsága, korábban ez a szám 190 kilométer volt. Ez fontos adat, mert közben változtak az előírások, újabban a Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure, a WLTP szerinti hatótáv/fogyasztási adatokat kell figyelni, ennél az autónál a WLTP szerint ez 231 km. Ez sem rossz érték, különösen ha azt vesszük figyelembe, hogy a gépjárművezetők mintegy 80 százaléka ingázik és naponta kevesebb mint 50 kilométert vezet. Az e-Golf WLTP-szerinti fogyasztása amúgy átlagosan 12,9-13,8 kWh 100 kilométerenként.

Volkswagen e-Golf
A nagyobb teljesítmény az erősebb hajtásláncnak köszönhető, amelyhez az új lítium-ion akkumulátor adja az alapot. Energiakapacitása az előző modellhez képest 24,2 kWh-ról 35,8 kWh-ra nőtt.

Volkswagen e-Golf
Az akkumulátor feltöltéséhez szükséges idő az elektromos áramforrástól függ. Ha normál 230 V-os hálózati aljzathoz csatlakoztatják (2,3 kW teljesítményszinten), akkor az akkumulátor kapacitásának 80%-áig 13 óra 15 perc alatt töltődik, míg a 7,2 kW teljesítményű töltőállomással ehhez már elég körülbelül 4 óra és 15 perc. Ha 40 kW teljesítményű kombinált töltőrendszerre (Combined Charging System, CCS) csatlakoztatjuk, akkor mindössze 45 perc alatt eléri a 80%-os töltöttséget. Nincs az akkuban aktív hőkezelés, azaz keringetett hűtőfolyadék, ami hűteni vagy fűteni tudná a cellákat. Ez a napi használatban nem okoz gondot, de hoszzabb úton, többszöri gyorstöltéssel csak lassabban tölt, mivel az elektronika a töltőáram korlátozásával szabályozza, hogy az akkumulátor mennyire melegedjen fel.

Nemcsak az akkumulátor kapacitása és a hatótávolság nőtt, de érezhető, hogy az autó agilisabb is lett. Az új villanymotor teljesítménye 100 kW (136 PS), a korábbi 85 kW (115 PS) helyett, és a nyomatékát is megnövelték. A maximális 290 Nm nyomaték már elinduláskor azonnal rendelkezésre áll. Nem mértük, de a gyári adat szerint 6,9 másodperc alatt gyorsul 80 km/órára és 9,6 másodperc múlva éri el a 100 km/h sebességet. Az első generációs modellnek ehhez még 10,4 másodperc kellett. Az elektronikusan leszabályzott maximális sebessége 150 km/h. A menettávot, a gyorsulást és a csúcssebességet több választható vezetési profillal lehet meghatározni, a maximális menettávot az ECO profillal lehet elérni. Van ECO+ üzemmód is, ez minden komfortfunkciót, pl. a fűtést is kikapcsol.

Volkswagen e-Golf
A második generáció természetesen újabb vezetéstámogató asszisztenseket is kapott, ilyenek az adaptív távolságtartó automatika (Adaptive Cruise Control; ACC & Front Assist), a parkolást segítő Park Assist, a Traffic Jam Assist és az Emergency Assist. A holttérfigyelő (Blind Spot Sensor and Side Assist plus Lane Assist) sávváltásnál és előzésnél hasznos.

Külön ki kell emelni a kedvencünket, az öko-vezetési tippek (Eco Driving Tips) elnevezésű új segédfunkciót. A multifunkciós kijelzőről (MFD) a vezető üzenetet kap egy grafikus szimbólummal, hogy engedje el a gázpedált, "vitorlázzon" tovább, mert az autó olyan forgalmi helyzetben van, amelyben elég gyorsan gurul további elektromos hajtás nélkül is - például sebességkorlátozás vagy kanyar előtt. Az energiavisszatöltés (rekuperáció) D üzemmódban is három fokozatban állítható, de ha egypedálos vezethetőséget szeretnénk, választhatjuk a B-módot is, ami lejtőn igen hasznosan extra erős motorféket ad.

Ha már szóba jött az MFD, szólni kell arról is, hogy új, minden eddiginél szebb grafikájú, 9,2 colos csúcs-multimédiás navigációs kijelző került a középkonzolra (alapáron), ami felárért még a tolatóradar mindig tiszta, szép képét is mutatja.

Volkswagen e-Golf
Az informatív, digitális műszerfalon, a választható 31 cm (12,3 hüvelyk) képátlójú, színes, nagy felbontású Active Info Display-en információprofilok széles választéka segít abban, hogy a szokásos adatok - fordulatszám, sebesség, távolság - mellett személyreszabott, a vezető számára fontos adatok is megjelenjenek a kijelzőn.

A sok technikai inyencség mellett azért a mindennapok valósága sem lényegtelen. Az e-Golf csomagtere 341 literes, ez a méret az álpadló alatti padlórekesszel együtt értendő, oda azonban leginkább a konnektoros töltő- és a Type2 töltőkábelt tesszük, az osztott ülés természetesen alapáras, az üléstámlák ledöntésével van bővítési lehetőség. Német autóról lévén szó, természetesen a hátsó ülések közepén ott van a síléc-alagút is.

Volkswagen e-Golf
A mobiltelefonos online szolgáltatás, a We Connect - Car-Net applikáció ingyenes, de alapból a VW-tulajdonosoknak lett kitalálva, kell hozzájuk a Volkswagen ID felhasználói fiók. Letölthető iOS és Android operációs rendszerű telefonra egyaránt és bármikor frissíthető.

A Car-Net e-Remote alkalmazásával az okostelefon úgy működik, mint az e-Golf távvezérlője. Az alkalmazáson keresztül például bárhonnan be lehet állítani az autó belső terében a hőmérsékletet, el lehet indítani, illetve le lehet állítani a töltést. Ami a leghasznosabb, meg lehet nézni, hogy az aktuális töltöttségi szinttel hány kilométert képes megtenni az autó.