CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

Suzuki VITARA Hybrid - a nép kedvenc SUV-ja is rendszert váltott?

A Suzuki az egyetlen gyártó a szektorban, amely kizárólag hibridet készít az uniós országoknak. A piacvezető hazai vállalat több millió euró-s beruházással készítette elő az új hibrid modellek bevezetését.
A Suzuki esztergomi gyára 1992 októberében kezdte meg a termelést és jelenleg itt készülnek a Vitara és az SX4 S-CROSS modellek, amelyeknek köszönhetően a Magyar Suzuki több mint három éve vezeti a hazai újautó-eladási statisztikákat. 2019 decemberében megkezdték a hibrid járművek sorozatgyártását, 2020-tól az EU-s piacra már kizárólag hibrid hajtású személygépkocsikat gyártanak. A vásárlók kedvencei, a hazai gyártású VITARA és SX4 S-CROSS 2020 január végétől jelennek meg hibrid hajtással a Suzuki teljes értékesítési hálózatában, itthon és az Európai Unió országaiban.

Suzuki VITARA Hybrid
Az új, 48 Voltos ISG (Integrated Starter-Generator) technológiával felszerelt Suzuki hibrid modellek fogyasztása és CO2-kibocsátása a tapasztalatok szerint 15-20 százalékkal kisebb a korábbi modelleknél, ugyanakkor könnyebbek és kisebbek, mint más teljesen hibrid, illetve plug-in hibrid rendszerek.

Suzuki VITARA Hybrid
A Suzuki "okos hibrid rendszere", az SVHS (Smart Hybrid Vehicle from Suzuki) az ISG-t, az integrált indító generátort használja gyorsításkor, a generátor ilyenkor "rásegít" a belsőégésű motor nyomatékára. Fékezéskor sokkal hatékonyabb, mint a hagyományos generátorok, a regeneratív fékezés révén ugyanis áramot is termel. Az ISG egység azonnal érzékeli a fékpedál lenyomását és egyaránt tölti a lítium-ion és a hagyományos akkumulátort.

Suzuki VITARA Hybrid
A szigorodó EU-s CO2 kibocsátási kvótákra reagálva 2020-ban a Suzuki VITARA Hybrid egyaránt 48 V-os hibrid hajtást kapott. Ettől kezdve már csak 1.4 literes benzinmotorral és 6 fokozatú váltóval rendelhető, amelyet kiegészít a 48 V-os hibrid rendszer.

De mit is jelent a Hybrid 48 V a Suzuki mérnökei szerint? A Suzuki által alkalmazott könnyű és kompakt hibrid rendszer egy integrált indítógenerátorból (Integrated Starter-Generator; ISG), egy 48 V-os lítiumion-akkumulátorból, valamint egy 48-12 V-os DC/DC konverterből áll. Az ISG lassításkor generátorként működik és áramot fejleszt, amit az akkumulátor tárol. Gyorsításkor rásegít a benzinmotorra, az utazósebesség elérése után pedig minimalizálja az áramfogyasztást. Persze mindezekből a vezető szinte semmit nem vesz észre, csupán azt tapasztalja, hogy az autó nagyszerűen gyorsul és fürgén kapkodja a kerekeit. Na, meg hogy az automata Stop/Start rendszerrel leállított benzinmotor az ISG-nek köszönhetően simábban és egyenletesebben indul újra, ugyanis amikor a lassításhoz kinyomjuk a kuplungot, az ISG alapjáraton tartja a benzinmotort és leállítja az üzemanyag-fogyasztást. Miután így az alapjárat folytonos, a VITARA Hybrid bármikor visszagyorsítható! Érdekes megoldás, hogy mindez nem működik, ha a légkondí be van kapcsolva, vagy az akkumulátor töltöttségi szintje az információs kijelzőn 3-as vagy alacsonyabb szintet mutat. Az ISG-nek köszönhetően a WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) szerint 11%-os üzemanyag megtakarítás érhető el. A rendszer maximálisan 53 Nm plusz nyomatékkal segíti a motort, manuális váltóval, elsőkerék meghajtással mindössze 128,31 g/km a CO2 kibocsátás.

A kedvenc hazai modell a VITARA, a SUV magabiztosan vezeti a hazai eladási listákat. Az autó fő erőssége továbbra is - szó szerint(!) - a 95 lóerős, 235 Nm maximális nyomatékú, 1.4 literes közvetlen befecskendezésű Boosterjet turbomotor. Ehhez társult eddig az AllGrip összkerékhajtás, az idei évtől pedig az EU-s kibocsátási normák okán, a mild hibrid hajtáselem is.

Az AllGrip összkerékhajtás természetesen megmaradt, a sofőr a középkonzolon található tárcsa megnyomásával és elforgatásával négyféle, Auto, Sport, Snow és Lock üzemmód közül választhat. Vezetőbarát, hogy a műszeregység középső részén található 4,2"-os, multiinformációs a színes LCD kijelző is jelzi az aktuálisan beállított AllGrip üzemmódot. A telefont Bluetooth-al vagy USB kábellel is össze lehet kötni a műszerfallal. A csomagtér a hátsó ülések ledöntésével maximálisra bővül, 710 literes lesz.

A remekül muzsikáló benzinmotor és a jól hangolt futómű mellett a legkülönfélébb vezetéstámogató rendszerek kínálata varázsolt el leginkább. A rendszer egyik fontos pillére a szélvédőhöz erősített kétérzékelős kamerarendszer. A közepes- és nagy hatótávolságon is kitűnő teljesítményű kamera a gyalogosok és sávjelzések észlelésére és a kis távolságra, éjszakai érzékelésre is alkalmas lézerérzékelő kombinációja hozzájárul a nyugodt és biztonságos vezetéshez. A rendszereknek és a berendezéseknek még a felsorolása sem könnyű, szerencsére vezetés közben elég éppen arra figyelni, amelyikre szükség van. A kombinált kamerás, lézerérzékelős vészfékasszisztens (Dual Sensor Brake Support, DSBS), a sávelhagyás figyelmeztetés, a sávtartó, a sávtartás figyelmeztetés, a forgalmi jelzések felismerése, a már 15 km/órás sebességtől kezdve aktív holttérfigyelés, az adaptív tempomat (Adaptive Cruise Control , ACC), az első és hátsó parkolási érzékelők, a hátsó tolatókamera, a hátsó keresztirányú forgalom figyelmeztetés mind-mind azt az érzetet keltik, hogy a vezető nincs egyedül a járműben, intelligens asszisztense helyette is figyel... A szilárd TECT karosszéria, a hét légzsák, az elektronikus menetstabilizáló rendszer (Electronic Stability Program, ESP) pedig azt sugallja, hogy a biztonság valóban "körbeölel" az autó utasterében.

Végül ne hagyjuk ki a VITARA Hybrid hagyományos SUV motívumainak méltatását sem. A kék LED csíkkal "feldobott" LED fényszórók új designja és a vertikális, LED-es nappali menetfény (Daytime Running Light, DRL) modern és futurisztikus. A design esszenciája, az 5 elemből álló hűtőrács, a stílusos króm elemekkel díszített erőteljes első lökhárító sikkes és modern külsőt kölcsönöznek a VITARA Hybrid-nek.