CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
TOYOTA
  • Toyota Prius Plug-in Hybrid
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

A kétirányú töltés lehetővé teszi a saját termelésű napelemes (PV) energia átmeneti tárolását

Milyen előnyökkel jár, ha az elektromos autót napelem-rendszerrel együttműködő otthoni elektromos hálózatba integrálják? Ez az Audi és a Hager Group kutatási projektjének az alapja.
2020 első felében a megújuló energiák első ízben több, mint ötven százalékkal járultak hozzá a német villamosenergia-portfolióhoz. Ahogy ez az arány emelkedik, mindinkább előtérbe kerül a szél- és napenergiatermelés egyik alapvető dilemmája: nevezetesen, hogy az így megtermelt energia mennyisége nem állandó és így nehezen tervezhető. A napfényes és a szeles időszakokban a rendelkezésre álló tárolókapacitás gyakran nem elég ahhoz az energiamennyiséghez, amit épp nem tud felvenni a hálózat.

Szerencsére a forgalomba helyezett elektromos gépkocsik számának növekedésével egyúttal a mobil energiatároló eszközök is gyarapodnak. Komoly lehetőséget rejt, ha ezeknek a tárolókapacitását intelligensen használják ki. Az Audi és a Hager Group ezért olyan közös kutatási és megoldás-koncepciót fejleszt, amely pénzügyileg is ösztönző és az áramellátás biztonságát is növeli – vagyis a kétirányú töltést.

Vehicle to Home (V2H): Hager Group und AUDI AG forschen an bidirektionaler Ladetechnik
- Az Audi e-tron akkumulátora nagyjából egy hétig lenne képes önállóan ellátni energiával egy egygenerációs családi házat, mi pedig ezt a potenciált akarjuk a jövőben kiaknázhatóvá tenni, illetve az elektromos autót egyfajta négykerekű villamosenergia-tárolóként az energiafordulat részévé fejleszteni – állítja Martin Dehm, az Audi kétirányú töltés projektjének műszaki vezetője. Más szavakkal az elektromos autó tárolhatja el a saját termelésű napelemes PV-rendszerből érkező azon áramfelesleget, amit épp nem használnak fel a családi ház fogyasztói. Áramkimaradás esetén a rendszer a jármű nagyteljesítményű magasfeszültségű akkumulátoráról is elláthatja a házat, sőt úgynevezett stand-alone üzemben akár egy energia-hálózati csatlakozás nélküli épületet is önállóan üzemeltethet.

Az ötlet éppoly egyszerű, mint amilyen zseniális: az elektromos autó nagyfeszültségű akkumulátora nem csupán tölthető az otthoni Wallbox (falitöltő) segítségével, hanem egyfajta decentralizált tárolóeszközként a családi ház felé is adhat le energiát. Amennyiben az autó tulajdonosa napelem-rendszerrel is rendelkezik, az elektromos autó átmeneti tárolója lehet a helyben fejlesztett öko-áramnak. Amikor pedig már nem süt a nap, a gépkocsi visszatáplálhatja az általa tárolt villamosenergiát a hálózatba. A Vehicle-to-Home (V2H) néven is ismert, otthoni kétirányú töltés technikája egyaránt óriási lehetőségeket rejt a háztulajdonos áramköltségeinek mérséklése, illetve a hálózati stabilitás növelése terén. További bővítési lépcsőként egy otthoni energiatárolóval együttműködésben akár a csaknem teljeskörű energiafüggetlenség, illetve áramkimaradás esetén az áramellátás fokozott biztonsága is megvalósítható. - Az elektromos gépkocsik akkumulátorainak felhasználása a klímavédelem szolgálatában, illetve az elektromosáram-költségek egyidejű mérséklésére olyan vízió, amelyet már a kezdetektől igen vonzónak találtunk, s amihez az Audi személyében ideális partnerre leltünk – fejtette ki Ulrich Reiner, a Hager Group projektvezetője.

Audi e-tron bidirektionales Laden - Hager Group und Audi AG erforschen Zukunft der E-Mobility
Ami azonban elméletben egyszerűen hangzik, a gyakorlatban magasszintű műszaki intelligenciát igényel, valamint az infrastruktúra és a jármű részéről egyaránt a különböző technikai komponensek összehangolt együttműködését teszi szükségessé.

A kutatási projekt során egy szériaközeli töltéstechnikával felszerelt Audi e-tron modellt használtak. A teszthálózatban a tisztán elektromos hajtású Audi egy max. 12 kW töltőteljesítményű, egyenáramú DC-Wallbox-szal (falitöltővel), valamint egy 9 kWh kapacitású, rugalmasan bővíthető otthoni tárolóval működött együtt. A tároló további rugalmasságot biztosíthat az esetleges sorozatgyártású alkalmazásban, de nem feltétlenül szükséges a kétirányú töltéshez. A teljes hálózat egyenáramú kialakításának köszönhetően a napelemrendszer (Photo-Voltaikus; PV) és a jármű közötti kapcsolat nem igényel feszültségátalakítót (inverter), így különösen hatékony megoldás.

Audi E-tron