CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

Lexus LF-30 Electrified - az elektromos autó japánul

Egyedileg szabályozott kerékagy-motorok, innovatív kezelőfelület, csomagszállító drón - a Lexus-nál így képzelik el az elektromos közlekedés közeli jövőjét.
A Lexus a 2019. október végi 46th Tokyo Motor Show-n leplezte le első elektromos szériamodelljét. A Lexus Electrified technológia képes egyesíteni a hajtáslánc, a kormányzás, a futómű és a fékek vezérlő rendszereit és teljes egészében kiaknázza az elektromotor-vezérlés lehetőségeit, amit eredetileg a hibridekhez fejlesztettek ki.

Ahogy harminc éve átértelmezte a luxusautók fogalmát, majd 2004-ben, az RX400h bevezetésével a hibrid technológiát emelte adddig ismeretlen szintre, most a villanyautó koncepcióját helyezi merőben új alapokra a Lexus. Az LF-30 története a nem is olyan távoli jövőben játszódik és sokkal izgalmasabb képet fest az autózásról, mint amilyennek sokan elképzelik. Az LF-30 Electrified tanulmányautó a Lexus Electrified vízió megtestesülése, külsején művészi eszközökkel hozták létre a BEV járművektől elvárt imázst, ami egyedi, futurisztikus formavilágban teljesedik ki.

Lexus LF-30 Electrified
A vállalat terve az, hogy hat éven belül minden típusából kínál emissziómentes üzemre alkalmas verziót és jó ideje hangoztatja már, hogy a kerékagymotorban, a közvetlenül a kerékben elhelyezett villanymotorban látja az elektromos autók jövőjét. Ezzel elméletben mások is egyetértenek, ám a technológiával kapcsolatos problémák, mindenekelőtt a jelentős rugózott tömeg és a viszonylagos sérülékenység miatt jelenleg csupán lassú járművekben és tanulmányautókban találkozhatunk önhajtású kerékkel. A Lexus szerint azonban 2030-ra kiküszöbölhetők a hátrányok és megvalósulhat az LF-30-ban felvázolt elképzelés. Olyannyira bíznak ebben, hogy egy különleges menetszabályozó technológiát is kidolgoztak a megoldáshoz.

Lexus Advanced Posture Control
Ez az Advanced Posture Control, amely a motorok egyenkénti vezérlésével gondoskodik arról, hogy a jármű mindig az útviszonyoknak és a vezető szándékának megfelelő karakterisztikával haladjon. Az egymástól teljesen független első- és hátsókerékhajtás miatt csak a menetszituációtól függ, hogy a jármű első-, hátsó- vagy összkerékhajtással halad.

Lexus LF-30 Electrified
A fentieknek köszönhetően az LF-30 olyan közvetlen, precíz, kiszámítható vezetési élményt nyújt, mint egy tökéletesen hangolt, könnyű sportautó, ugyanakkor a méretei (5090 x 1995 x 1600 mm, 3200 mm tengelytáv) alapján elvárható kényelmet és kényeztetést biztosítja utasainak, sőt, annál jóval többet. A Mark Levinson®-nal közösen kifejlesztett, speciális audiorendszer például rendkívül pontos hangszórószabályozást és a fejtámaszokba épített, zajszűrős hangszórók segítségével ideális akusztikus teret és személyre szóló zenei élményt nyújt. A hátsó ülésekben kialakított mesterséges izomszövet pontosan képes az utas testalkatához idomulni, alkalmazkodni a pillanatnyi menethelyzetekhez és magától értetődően kiemelkedő masszázsfunkciókkal is rendelkezik. Elsötétítés helyett áttetszővé tehetők az oldalablakok, így az utasoknak nem kell választaniuk a magánszféra diszkrét védelme és a világos utastér között.

2020 Lexus LF-30 Electrified (Concept) - reveal film
Az ülések fölé húzódó hátsó szélvédő valójában egy átlátszó VR (Virtual Reality) Smooth Drive kijelző, amelyen videót nézhetnek, információkat jeleníthetnek meg az utasok - vagy éppen csillagos eget varázsolhatnak a fejük fölé.

Az LF-30-ban a Lexus legjobb hagyományait követve előretekintő megoldások keverednek ősi tradíciókkal. A padlót például a japán építészetben évszázadok óta alkalmazott, Yakisugi, égetett cédrusfa borítja, míg az ajtók kárpitja nem szövetből, nem is bőrből, hanem újrahasznosított fémrost-szálakból készült. A legérdekesebb elképzeléssel azonban értelemszerűen a vezetőüléssel szemben, a műszerfalon találkozunk.

Lexus LF-30 Electrified
A műszerfalat, a HMI (Human-Machine Interface) kezelőfelületek új korszakát a Lexus emberközpontú filozófiájának megvalósítása érdekében az új, Tazuna irányítási koncepció alapján alakították ki. A kormányoszlopon elhelyezett kapcsolók és a Head-up kijelző magas szinten összehangolt működéséből adódóan a vezető anélkül tudja ösztönösen, hatékonyan és biztonságosan vezérelni a különböző fedélzeti funkciókat, így például a navigációt, az audiorendszert vagy a vezetési mód kiválasztását, hogy levenné tekintetét az útról. A Tazuma műszerfal számos következő generációs interfész megoldása, mint a gesztusvezérlés, vagy a kiterjesztett valóság (AR) nyújtotta információközlés szintén a jövőt vetíti előre.

Ennyi innovatív elképzelést nem szabad szokványos formába foglalni, ám a tisztán elektromos hajtáslánc miatt erre nem is volt szükség. Az agymotoroknak is köszönhetően a Lexus LF-30 mechanikus kapcsolat, azaz kormányoszlop nélküli, kizárólag elektronikus utasításokkal működő kormányművet kapott. A Steer-by-Wire elektromos kormányzás részben az élvezetes vezethetőség záloga, hiszen a manapság szokásos rendszereknél jóval szélesebb skálán állítható a kormányzási tartomány, illetve a rásegítés és a visszajelzés mértéke ugyanakkor azt is lehetővé teszi, hogy az autonóm mobilitási (önvezető) funkció aktiválásakor a kormányoszlop messze eltávolodjon a vezetőtől, szabaddá téve az előtte lévő teret. A szemből érkezővel az autó orr-részének színe és az azon látható világító mintázat tudatja, hogy az autó normál vagy önvezető üzemmódban közelít felé!

2020 Lexus LF-30 Electrified (Concept)
A teljesen sík padlónak, illetve a hajtáslánc-elemek hiányának köszönhetően szabadon szárnyalhatott a formatervezők képzelőereje. Az LF-30 ezért nem a jellegzetes, orsó alakú Lexus hűtőrácsot kapta, hanem maga öltött orsó alakot, az autó teljes hosszúságában végighúzódó ablaküveg-felületek, a fényszórók látványos és szárnyat formázó áramvonalas profilja, valamint a szokatlanul izmos sárvédők vizuális összjátékának köszönhetően. A lágy orrkialakítás ellenpontja az éles törésekkel, geometrikus formákkal megrajzolt far; ez a kettősség az utastér vonalvezetésében is tetten érhető.

Az LF-30 mesterséges intelligencia segítségével ismeri fel utasait és igazítja a beállításokat és kedvenc-szolgáltatásokat a pillanatnyi felhasználóhoz. Szintén mesterséges intelligencia vezérli az akkumulátorok töltését: a vezeték nélküli(!) töltő-rendszer teljesen automatikusan lép működésbe, és az igények szerint biztosít optimális töltést, vagy épp fordítva: az autóról biztosítja a háztartás elektromos energiaszükségletét. Néhány évvel ezelőtt ezt a lehetőséget ugyanúgy a fantasztikus irodalom eszköztárába soroltuk volna, mint a Lexus Airporter funkciót: ez a kényelmi szolgáltatás automata drón segítségével szállítja lakóhelyünktől az autóhoz, pontosabban az autóba csomagjainkat. Mindezt automatizált kétirányú parkolófunkció egészíti ki: kiszállás után az LF-30 tapintatosan elvonul parkolni és csak akkor tér vissza, hogy felvegye utasait, ha arra utasítást kap.

Az autó egy töltéssel 500 WLTP-ciklus szerinti km-t képes megtenni, az akkumulátor kapacitása 110 kWh, a maximális töltési teljesítmény 150 kW, álló helyzetből 3,8 mp alatt gyorsul 100 km/órára, a végsebessége 200 km/h, a maximális rendszerteljesítmény 400/560 kW/LE, a maximális kombinált forgatónyomaték 700 Nm.

Lexus LF-30 Electrified - az elektromos autó japánul.

Forrás: Varga Zsombor
PR manager
Toyota Central Europe Kft.



* * *