CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

2019 Kia Niro Plug-in Hybrid - zöldrendszámos crossover a Sportage és a cee’d között

Manapság szinte minden autós témájú cikk a környezetünk védelméről és az odavezető útról szól. Erről szól a Kia Niro PHEV tesztünk bevezetője is.
A műszerfal közepére került egy kicsi, de annál okosabb "játék", az ECO-vezetés kijelzője. Kicsit ugyan didaktikus, de annál jobb ötlet annak demonstrálására, hogy vajon jól kezeljük-e a gázpedált, más szavakkal óvjuk-e a természetet. Van egy fa, egy sáv és egy méretes ECO-szint jelző szám. Ha túl dinamikusan nyomjuk a gázpedált, a fának lassan elfogynak a levelei, majd végül csak a törzse marad, a 8 szegmensből is csupán egy marad és a 8-as 1-esre vált. Azaz megbuktunk az ECO-teszten...

2019 Kia Niro PHEV
A Kia Niro-választékában "sima" és konnektoros (Plug-in) hibrid is van, viszont már nincs belsőégésű-motoros modell. Sebaj! A Plug-in Hybrid a drágább, a kifejezés azt jelenti, hogy az autó hajtására szolgáló akkumulátorát nemcsak a belsőégésű motor tölti menet közben, hanem elektromos töltőoszlopról vagy a 220 V-os hálózatról is lehet tölteni. Igy van ez a Kia Nironál is, azzal az előnnyel, hogy a 8,9 kWh kapacitású akkumulátorcsomagja sokkal nagyobb kapacitású a normál hibridekénél, ezért az autó jóval hosszabb távon is képes tisztán elektromos hajtással haladni valamint tisztább üzemű a sima hibrid hajtásláncúnál. Az akkucsomag a hátsó ülések alatt kapott helyet, ezért a belső térben nem érzékelhető az autó "hibridsége". Ennek a megoldásnak további előnye, hogy a plusz súly az autó tengelyein egyenletesen oszlik el, így a jármű viselkedése stabilabb, kiszámíthatóbb.

2019 Kia Niro PHEV
Mint már korábban megírtuk, a Kia Niro Plug-in Hybrid hajtáslánca egy villanymotorral társított 1.6 literes, 105 lóerős (77 kW-os) közvetlen befecskendezéses "Kappa" GDI benzinmotorra épül, ennek 4000/perc fordulatnál 147 Nm a nyomatéka. Az autó rendszerteljesítménye összesen 141 lóerő (104 kW), az 1000-2400/perc fordulatszámtartományban 265 Nm forgatónyomatékkal. A frissített modell álló helyzetből 10,8 s alatt gyorsul 100 km/órára. 58 km-t képes tisztán elektromos üzemben megtenni. A Li-ion polimer akkumulátort Type 2-es csatlakozón át is lehet tölteni. A teljesen lemerült akku kb. 4 óra alatt töltődik újra az otthoni, legalább 10 A-es konnektorból.

2019 Kia Niro PHEV
A hibrid hajtású autók egy új fogalmat vezettek be a takarékos vezetés technikájába, ez a "vitorlázás". A Niro Coasting Guide Control (CGC) rendszere jelzi a vezetőnek, hogy mikor érdemes felemelni a lábát a gázpedálról, és hagyni, hogy az autó beguruljon például egy kereszteződéshez és motorféknél, a benzinmotor tolóüzemében is töltődjön az akkumulátor.

2019 Kia Niro PHEV
A vezetőülése 8 irányban állítható, a hátsó ülések 60:40 arányban dönthetők. A belső tere kimondottan nagy, bőséges helykínálattal elöl-hátul. A csomagtere 324 literesről 1322 literesre bővíthető. A műszerfalon két kijelző található. Az egyik felül, a műszerfal közepén, a másik pedig a hagyományos kilométeróra helyén. Ez a Supervision kijelző. A központi multimédiás kijelző háromféle lehet. Az első, az 5"-os fekete-fehér kijelző nem tartalmaz navigációt. Az opciónális, színes 7"-os vagy 8"-os kijelzőnek navigációs funkciója is van. A Supervision műszeregységből lehet 4,2"-os vagy 7"-os. Jó hír, hogy ezek közül az egyik mindenképpen benne van az autóban.

2019 Kia Niro PHEV
Amennyiben van elég töltöttség, az autó tisztán elektromos módban indul. Ameddig az akkumulátor nem merül le a kritikus szintig, addig tisztán elektromos a hajtás, utána vált át benzinmotorra. Az akkumulátor menet közben töltődik, majd a hajtás egy bizonyos töltöttségi szint elérése után újra eletromosra vált. Egyéb esetben a Niro PHEV vegyesen használja az erőforrásokat, a fogyasztás és a gázpedálállás függvényében. A gyár szerint 1,4 liter/100 km a fogyasztása, de ez nekünk valahogy nem jött össze... A hajtásláncba csatolt 6DCT váltó hatfokozatú, a duplakuplungos automata váltó Eco és Sport üzemmódja lehetővé teszi, hogy a váltás karakterisztikája jobban hasonlítson egy nem elektromos meghajtású modelléhez. A középkonzolon választható a tisztán elektromos vagy a hibrid hajtás (EV vagy Hybrid), de gázadásra át is konfigurálja magát. A Niro PHEV elsőkerékhajtású, de 4x4-es nem is rendelhető. A taposós rögzítőféknek van "Valami Amerika" fílingje. (Azt nem írhattuk, hogy kéziféknek, hiszen nem az!)

A teszt egy külön fejezete a vezetéstámogató rendszerek méltatása. Felszereltségtől függően rendelhető az ESC menetstabilizátor, a HAC visszagurulásgátló, a ráfutásos ütközéselkerülő támogatás (FCA), az AEB autonóm vészfékrendszer, a BSD hátsó holttér figyelő rendszer RCTA hátsó keresztirányú forgalom felügyelettel, a TPMS guminyomás ellenőrző rendszer, az adaptív tempomat (ASCC), a holttéri ütközésveszélyre figyelmeztetés (BCW), a sávtartó asszisztens (LKAS) és a vezető éberség figyelmeztetés (DAW).

2019 Kia Niro PHEV
Minden Kia Niro Plug-in Hybrid autóhoz 7 éves / 150 000 kilométeres gyártói garancia jár. A városi ingyenparkolás öröme és az egyéb zöld rendszámos előnyök már csak hab a ... ugyanis zöld rendszám ide vagy oda, állami támogatás nem kapható rá.

What is a hybrid electric car and how do they work?