CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
TOYOTA
  • Toyota Prius Plug-in Hybrid
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

Skai - magyar-amerikai együttműködéssel készült a világ első hidrogénhajtású dróntaxija

Jakabszállási cég hidrogén-üzemanyagcellája szolgáltatja a villamos energiát az amerikai Alaka'i Technologies Inc. hatrotoros, emberléptékű eVTOL légi járművéhez.
Skai eVTOL
A magyar-amerikai együttműködés az üzemanyagcellák gyártására jött létre, az Alaka'i Technologies Inc. a kaliforniai székhelyű BMW Designworks céggel is szoros munkakapcsolatban van, ez a cég tervezte a jármű külső és belső megjelenését.

Skai eVTOL
A dróntaxi rotorjait hidrogén-üzemanyagcellák hajtják. Tiszta hidrogént vízből lehet többféle módon előállítani és van olyan előállítási módja is, ami teljesen "zöld". Ha megújuló energiaforrásokkal, például a napenergiával, vagy az atomenergiával termelt villamos energia segítségével állítunk elő hidrogént, akkor az "zöld hidrogén" lesz. Az üzemanyagcellák 95% -ban újrafelhasználhatók, 99% -ban újrahasznosíthatók és működésük közben kizárólag tiszta, desztillált víz a melléktermék. A magyar fejlesztésű üzemanyagcellák felhasználási ideje 15-20 ezer repülési óra.

Skai eVTOL
Az electric Vertical Take Off and Landing (eVTOL) kategóriába tartozó Skai fedélzetén három üzemanyagcella látja el árammal a 6 kis zajú, alacsony fordulatszámú rotort forgató villanymotorokat. A fedélzeti hidrogéntank 200 vagy 400 literes lehet, alaphelyzetben az ezekben tárolt hidrogén 4 órás repüléshez elegendő, a Skai ezalatt 200-250 km-t képes repülni. Ha ennél hosszabb repülési idő szükséges, akkor póttartályok beszerelésével több mint 10 órányi üzemidő is elérhető. A beépített tartályokat 10 perc alatt lehet feltölteni folyékony hidrogénnel.

A drón sebessége átlagosan 140 km/óra lehet, a végsebessége 190 kilométer óránként. A hasznos teherbírása 450 kg, ez a pilótával együtt öt fő szállításhoz megfelelő.

Skai eVTOL
- A négyszemélyes drónt a fejlesztés jelenlegi fázisában még pilóta vezeti az ötödik ülésből, de a hosszú távú elképzelés szerint később már nem lesz szükség a pilótára, hanem a drón teljesen autómon járműként vagy földi vagy járművek közötti kontrollal fog repülni - mondta a hazai bemutatón Csőke Zoltán, a Genevation Aircraft Kft. operatív vezetője. A Zalaegerszegen nemrégiben átadott, autonóm járművek tesztelésére épített pálya alkalmas arra is, hogy ott drónokat, illetve a föld felszínen haladó járművekkel folytatott interakciójukat is tesztelhessék.

A Skai hibatűrő-tervezéssel, többszörös túlbiztosítással készült. A drón és utasainak biztonságáról redundáns autopilota rendszer, redundáns 6-rotoros hajtómű, redundáns hidrogén üzemanyagcellás rendszer és ejtőernyő(!) is gondoskodik. Ha a 6 rotormotor vagy a 6 motorvezérlő bármelyike meghibásodik, a jármű még biztonságosan folytathatja a repülést. Ha két forgórész vagy motorvezérlő hibásodik meg, a jármű még biztonságosan le tud szállni. Ha a három üzemanyagcella bármelyike meghibásodik, a jármű még folytathatja útját. Ha mind a három üzemanyagcella elromlik, a jármű még biztonságosan landolhat a nagykapacitású fedélzeti kondenzátorban tárolt energiával.

A fedélzeti autopilot rendszer az önvezető repülés mellett a rotorrendszert is kezeli a sima, stabil utazás érdekében. A 3 redundáns repülésvezérlő számítógép mellett 3 "szavazó", döntéshozó számítógép is van, amelyek elemezik az autopilóta döntéseit és eldöntik, melyik az optimális megoldás. Bár az alkatrészek meghibásodása rendkívül ritka, a rendszert felkészítették a legvalószínűtlenebb hibaforgatókönyv kezelésére is.

A repülésvezérlők korábbi generációja, az úgynevezett Fly-By-Wire (FBW), fém huzalokon futó elektromos jelekkel továbbította az információkat a repülőgép alkatrészeihez. A Skai olyan új generációs Fly-By-Light (FBL) vezérlőkkel van felszerelve, amelyek száloptikai kábeleket használnak. Ez azzal az előnnyel is jár, hogy az FBL vezérlőket nem zavarják a villámcsapások vagy a mobiltelefon-bázisok okozta elektromágneses interferencia.

A Skai korszerű IRIS repülési adatrögzítővel, kommunikációs- és adatkapcsolattal van felszerelve. Minden IRIS doboz tartalmaz egy teljes duplex kommunikációs szolgáltatást műholdas továbbítású, valós idejű repülési adatmegfigyelő (Flight Data Monitoring, FDM) rendszerrel, amely szintén a biztonságot és az irányítás felügyeletét szolgálja.

A gépre szerelt megbízható és hibabiztos BRS Aerospace gyártmányú ejtőernyőt évtizedek óta használják, és több mint 35 000 repülőgépre telepítették. A gyártó a Skai-hoz egy egyedi változatot készített.

Skai eVTOL - BRS Aerospace airframe-mounted parachute
A fentieken túl a Skai tervezői az önvezető légi járművek fejlesztése terén is élen járnak, felkészülve arra a korszakra, amikor a drón már teljesen autómon járműként vagy földi irányítással vagy járművek közötti kommunikációval fog repülni. Az autonóm repülés lényegesen érettebb technológia, mint az önjáró autók gépjármű-autonómiája. Egyrészt a robotpilótát évtizedek óta használják, másrészt a légi közlekedésben kevesebb a kihívás, mint az utakon. A légi járművek háromdimenziós térben mozognak, ezzel több mozgásteret kapnak, mint a dinamikus és veszélyes "2D"-s közúti környezetbe zárt autók. A levegőben kevesebb váratlan veszély van, mint az utakon, például nincsenek gyalogosok, akik megzavarják a járművek forgalmát...