CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

Audi Q5 55 TFSI e quattro - az első zöldrendszámos hibrid Ingolstadt-ból

Már rendelhető az első hálózatról tölthető Audi PHEV modell. A SUV 270 kW/367 lóerős rendszerteljesítménnyel, több mint 40 kilométeres hatótávolsággal többnyire elektromos üzemmódban közlekedik.
Audi Q5 55 TFSI e quattro
A Q5 55 TFSI e quattro hajtásrendszere egy négyhengeres, turbófeltöltésű 2.0 literes 185 kW/252 lóerős, 370 Nm nyomatékcsúccsal hajtó TFSI benzinmotorból és egy állandó gerjesztésű szinkronmotorból (Permanent Magnet Synchronous Motor, PSM) áll. Ez utóbbi legnagyobb teljesítménye 105 kW, legnagyobb nyomatéka 350 Nm. A villanymotor, illetve az elválasztó kuplung a hétfokozatú S tronic sebességváltóba integrálva működnek, amely ultra technológia felhasználásával továbbítja a nyomatékot a quattro hajtáshoz. A hibrid SUV 270 kW (367 lóerő) rendszerteljesítménye és összesen 500 Nm forgatónyomatéka már kevéssel az alapjárat, 1 250 percenkénti fordulat felett megjelenik. Álló helyzetből mindössze 5,3 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, maximális sebessége 239 km/óra. A hálózatról tölthető (plug-in) járművekre vonatkozó szabványnak megfelelően üzemanyag-fogyasztása 2,4 – 2,1 liter/100 kilométer között marad, amely kilométerenként 53 – 46 grammnyi szén-dioxid kibocsátásának felel meg. A WLTP ciklus alapján számolt elektromos üzemmódban a hatótávolsága több, mint 40 kilométer, a legnagyobb sebessége 135 km/óra, ennyivel akár autópályán is közlekedhet. A hibrid koncepció célkitűzése, hogy az autótulajdonosok a napi autóhasználatuk oroszlánrészét elektromos üzemmódban tegyék meg.

A lítium-ion akkumulátor a csomagtér padlója alatt kapott helyet, összesen 104 hasáb alakú cellából épül fel és 14,1 kWh energia tárolására képes 381 V üzemi feszültség mellett. Az optimális hőmérséklet-szabályozás érdekében a hűtési kör összeköttetésben áll a légkondicionáló rendszerrel és az alacsony hőmérsékletű hűtési körrel, amelybe az elektromos motort és az erősáramú elektronikát is integrálták. A klímaberendezés egy igen hatékony hőszivattyút használ, amely a nagyfeszültségű elemek hulladékhőjét gyűjti össze.

Audi Q5 55 TFSI e quattro
A Q5 55 TFSI e quattro az első olyan modell, ahol az összkerékhajtás ultra technológiáját egy elektromos motorral kombinálva alkalmazzák. A quattro összkerékhajtás-rendszer kikapcsol, amikor nincs rá szükség, de folyamatosan elérhető marad és szükség esetén bármikor rendelkezésre áll. Alacsony terhelésnél és a kerekek illetve az útfelület közötti megfelelő tapadás esetén a hátsó kerekekhez történő nyomatékátvitel deaktiválódik, a hajtáslánc ekkor elsőkerék meghajtású rendszerként funkcionál. Az összkerékhajtás gyors és automatikus bekapcsolása proaktív, prediktív és reaktív.

Első látásra a takarékos hibrid üzem bonyolult elektronikai rendszer segítségével valósul meg, de szerencsére a vezető ebből nagyon keveset vesz észre, az előrelátó hatékonysági asszisztens (Predictive Efficiency Assistant, PEA) ugyanis az adott forgalmi helyzethez igazítja a "vitorlázás" közbeni fékenergia visszanyerést. A rendszer a kalkulációhoz a navigáció adatbázisában található tervezett út adatait illetve az elöl haladó járműhöz viszonyított, kamera és radarok által meghatározott távolságot használja fel. Az adott helyzettől függően előrelátó módon dönt a motor lekapcsolásáról és a jármű szabadonfutásáról illetve a vitorlázással egybekötött rekuperációról, amikor a mozgási energia visszanyerése és elektromos energiává történő átalakítása zajlik.

Amennyiben az adaptív sebességszabályozás (Adaptive Cruise Control, ACC) aktív, az előrelátó hatékonysági asszisztens (PEA) automatikus fékezéssel és gyorsítással segíti a vezetőt, a maximális hatékonyság és kényelem elérését szem előtt tartva. Ha a vezető az adaptív sebességszabályozás nélkül vezet, az aktív gázpedáltól érkező jelzés és a műszerfalon illetve a head-up kijelzőn megjelenő vizuális figyelmeztetés tájékoztat a megfelelő pillanatról, amikor a gázpedálról levéve a lábunkat a lehető legtöbb mozgási energiát termeljük. Ezzel párhuzamosan a műszerfalon megjelenő jelzések segítenek a sebességcsökkentési javaslat okának megerősítésében. Az ok lehet sebességkorlátozás, városhatár, kanyar, meredek lejtő, körforgalom, kereszteződés, autópálya lehajtó és erős forgalom a SUV előtt.

A vezető három vezetési mód közül választhat. A hibrid mód automatikusan bekapcsolódik a navigációs rendszer útvonaltervezésével együtt, de a "Mode" gomb megnyomásával manuálisan is aktiválható. A Hybrid mód használatakor a rendszer az akkumulátorban tárolt energiát egyenletesen osztja szét a teljes út során. Dönt a motor lekapcsolásáról és az autó szabadon-futásáról illetve a vitorlázással egybekötött rekuperációról, utóbbi pedig akár 25 kW energia pótlására is képes. A villanymotor feladata a gyengébb, maximum 0,1 g lassulással járó fékezés, amely a hétköznapi használat során a fékezések többségét adja. A maximum 0,2 g lassulással járó fékezések során visszanyert fékenergia elérheti a 80 kW elektromos energiát is. A "komolyabb", erősebb fékezések a tárcsafékek feladata. Amennyiben az útvonaltervezés aktív az MMI navigációs rendszerben, a Predictive Efficiency Assistant megpróbálja az út utolsó, városi szakaszát tisztán elektromos üzemmódban megtenni és közel üres akkumulátorral elérni a kívánt úticélt. A funkció hátterét a nagyszámú adat adja, ilyenek például az online forgalmi információk, az úticéltól való távolság, a kiválasztott útvonal jellemzői, a közvetlen környezetről rendelkezésre álló pontos információk, mint például a sebességkorlátozások, az út típusa, az emelkedők és a lejtők és a fedélzeti érzékelőkből nyert legfrissebb adatok.

A hibrid mód mellett a vezető választhat az EV és a Battery Hold üzemmód közül is. Az EV vezetési módban az autó kizárólag elektromos üzemmódban közlekedik, ameddig a vezető egy változó, jól észlelhető nyomásponton túl nem nyomja a gázpedált. Az EV mód szolgál alapbeállításként minden alkalommal, amikor a járművet elindítják. A Battery Hold vezetési módban az akkumulátor töltési szintjét az aktuális szinten tartja a rendszer.

Az Audi Q5 55 TFSI e szériafelszereltségéhez tartoznak a LED fényszórók, a sportülések, a háromzónás automata légkondicionáló berendezés, a komfortkulcs, a vezetőinformációs rendszer színes kijelzővel, a PHEV specifikus információk kijelzője és az öt turbinalapátot idéző 18 colos könnyűfém keréktárcsák. A hátsó ülések a hosszanti tengely mentén mozgathatóak, üléstámlájuk szöge állítható. Az S line külső csomag sportos részletei az első és hátsó S line lökhárítók, a hangsúlyos hátsó diffúzorbetét és a Singleframe hűtőrács egyedi kialakítása.

Audi Q5 55 TFSI e quattro
Az Audi Q5 55 TFSI e quattro alapfelszereltségének része a kompakt töltési rendszer, amelyet a nyilvános töltőállomások használatához szükséges Type 2 típusú Mode 3 töltőkábel egészít ki. A kompakt töltési rendszer háztartási és ipari csatlakozókhoz illeszkedő kábelek mellett egy vezérlő egységet is tartalmaz. A rendszer része egy LED-es állapotjelző és olyan biztonsági funkciók, mint a hőmérséklet és a maradékáram ellenőrzés. Az Audi kínálatában szerepel egy opcionális, a töltőrendszer számára kialakított zárható, falra szerelhető konzol. A 400 V/16A áramerősséggel a CEE ipari csatlakozóval történő teljes töltés mindössze 2,5 órát vesz igénybe. Az integrált töltő 7,4 kW maximális töltési teljesítménnyel képes a lítiumion akkumulátort tölteni, de a 220 V-os háztartási hálózatról a teljesen lemerült akkumulátor feltöltése sem tart tovább, mint hozzávetőleg hat óra.

Audi Q5 55 TFSI e quattro
Az Audi által létrehozott e-tron Töltési Szolgáltatás (Audi e-tron Charging Service) akár 100 000 töltőponthoz biztosít hozzáférést Európa-szerte. Szolgáltatótól függetlenül egy kártyával az összes töltőhely használható.

A myAudi alkalmazás lehetővé teszi, hogy a Q5 55 TFSI e tulajdonosok az Audi Connect szolgáltatásait igénybe vehessék okostelefonjukon. Segítségével ellenőrízhetik az akkumulátor töltöttségét és a hatótávolságot, elindíthatják a töltési folyamatot, beprogramozhatják a töltő időzítőjét illetve megtekinthetik a töltési és fogyasztási statisztikájukat. Ezen kívül az alkalmazás és az MMI navigációs rendszer útvonaltervezője is jelzi a töltőállomásokat.

A myAudi alkalmazás másik előnye az indulás előtti előfűtés illetve előhűtés bekapcsolásának lehetősége. A vezető maga döntheti el, hogy a belső tér mennyire legyen hűvös vagy meleg, miközben az akkumulátor töltése folyik. A választott opcionális felszereléstől függően ugyanez vonatkozik az ülések és a kormánykerék, a szélvédő, a hátsó ablak és a tükrök fűtésére illetve az ülések hűtésére.