CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

Audi e-tron - áram-vonalas SUV, 400 kilométeres hatótávval

Az Audi bemutatta az első tisztán elektromos hajtású, immár sorozatban gyártott SUV-modelljét, az e-tront.
Audi e-tron - the next stage of electric mobility
A felső kategóriás, sportos családi e-SUV természetesen a mindennapi használat során is megbízható útitárs. A 4,9 m hosszú, 1,9 m széles és 1,6 m magas autóval kényelmesen utazhat öt felnőtt, 660 literes (lehajtott hátsó üléstámlával 1725 literes) csomagtartójában bőven van hely a csomagoknak is. A két, összesen 300 kW rendszerteljesítményű emissziómentes, zajtalan aszinkron villanymotor (ASM) 664 Nm csúcsnyomatékkal, elektromos összkerékhajtással és sebességfüggő adaptív légrugózással (Adaptive Air Suspension, AAS) mindenfajta úton és terepen megfelelő menetkomfortot nyújt utasainak. A gyorsulása a sportkocsikéval vetekszik, álló helyzetből 5,7 másodperc alatt éri el a 100-as tempót, elektronikusan korlátozott végsebessége 200 km/h.

A WLTP-szerint mért több mint 400 kilométeres hatótávjának alapja az a nagyfeszültségű akkumulátor-csomag, amelyet otthon és útközben egyaránt lehet tölteni. Hosszú túrák alkalmával, például a nyári vakáció utazásai alatt a vezetők az európai kombinált töltési rendszer (Combined Charging System, CCS) gyorstöltő állomásain "tankolhatnak", ahol az Audi e-tron már kevesebb, mint fél óra alatt készen állhat a következő hosszú etapra. Mindennek alapja a lítiumion-akkumulátor igényes hőmenedzsmentje, amely lehetové teszi a töltést akár 150 kW teljesítménnyel is.

Jó hír a leendő e-tron tulajdonosoknak, hogy a müncheni székhelyű IONITY, a nagy autógyártók és más technológiai vállalatok együttműködéséből létrejött töltőhálózat 2020 végére összesen 400 nagyteljesítményű töltőállomást (High Power Charging; HPC) fog üzemeltetni. A maximum 350 kW teljesítményű, átlagosan 6 CCS szabványú oszloppal felszerelt szigeteket az autópályák és a főközlekedési útvonalak mentén telepítik, nagyjából 120 kilométerre egymástól. Az első magyarországi IONITY töltőszigetet az E75-ös út melletti Bábolna pihenőbe, az autópálya déli oldalára tervezik.

Az egyenáramú gyorstöltés mellett az e-tron útközben váltakozóáramú töltőállomásokon is tölthető, alapesetben 11, extrafelszerelésként pedig egy második egyenirányítóval 22 kW teljesítménnyel. Az otthoni garázsban 220 V-os háztartási csatlakozóról 2,3 kW-al, 400 V-os háromfázisú hálózatról 11 kW teljesítménnyel lehet tölteni. Ez utóbbival mintegy nyolc és fél óra alatt tölthető fel teljesen az akkumulátor.

A jelentős hatótáv elérésében az innovatív energia-visszatáplálási (rekuperációs) rendszer mellett közrejátszik, hogy az Audi e-tron hőmenedzsmentje egyaránt hűti és fűti az utasteret, illetve a nagyfeszültségu akkumulátort, valamint hűti az elekromos hajtáselemeket, a teljesítményszabályzó elektronikát és a töltőberendezést. A hőszivattyú az elektromos komponensek maradékhőjét hasznosítja, így az eredeti veszteség-teljesítményből akár 3 kW-nyit is képes az utastér fűtésére és klimatizálására felhasználni.

Audi e-tron - charging and thermal management
A fékszabályzás rendszere a pillanatnyi menethelyzetnek megfelelően dönt arról, hogy az e-SUV a generátorüzemre váltó villanymotorok segítségével, vagy a súrlódásos kerékfékekkel lassuljon. 0,3 G lassulásig az autó kizárólag a villanymotorokkal fékez, ami bő 90 százalékos lassuláshoz elegendő. Ezzel gyakorlatilag minden normál fékezési manőver energiát táplál vissza az akkumulátorba. Az elektrohidraulikus súrlódásos fékrendszer csak akkor lép működésbe, ha a vezető a fékpedállal (például vészfékezéskor) 0,3 G mértéket meghaladó lassulást generál. A tolóüzemi energia-visszatáplálás mértéke a kormánykeréken lévő kapcsolóbillentyűkkel három fokozatban állítható. A legalacsonyabb szinten az e-tron gázelvételre tolóüzemi fékezőnyomaték nélkül, szabadon gördül (vitorlázik), a legmagasabb fokozatban pedig már jól érzékelhetően csökken a sebessége. A vezető így pusztán a gázpedál segítségével is lassíthat és gyorsíthat - ez az úgynevezett "egypedál-érzés" (One Pedal Feeling).

The Audi e-tron - electric all-wheel drive
A négykarikás márka az e-tron-nál alapfelszerelésként alkalmazza az összkerékhajtás új generációját, a kerekenkénti forgatónyomaték-szabályzással operáló elektronikus (quattro) összkerékhajtást. Különösen az alacsony súrlódási tényezőjű útfelületeken, illetve talajon, például havon, érvényesülhetnek jól az Audi e-tron menetdinamikai képességei. A villanymotorok ideális erőforrások a nagy pontossággal és villámgyorsan reagáló elektronikus quattro hajtáshoz, forgatónyomatékuk ugyanis közvetlenül és érzékenyen szabályozható, a teljesítmény a másodperc törtrésze alatt csoportosítható át a tengelyek között. Ugyancsak ezredmásodpercek alatt avatkozik be a kipörgésgátló is és közvetlenül a villanymotorok teljesítményszabályzó elektronikáin keresztül akadályozza meg a kerekek kipörgését. A négyfokozatú elektronikus menetstabilizáló rendszer Sport és Offroad üzemmódot is kínál, de igény szerint akár teljesen ki is kapcsolható. Az e-SUV szabad magassága a sebesség és a vezetési stílus függvényében 76 milliméterrel változtatható. Lesüllyesztése a műutakon, autópályákon nagyban javítja a légáramlási viszonyokat. Offroad állásban a terepen történő közlekedéshez alkalmazkodik, a Normál pozícióhoz képest 35 milliméterrel növeli meg a szabadmagasságot. Ha a vezető a Raise állást választja, a karosszéria további 15 milliméterrel emelkedik feljebb.

Audi e-tron - battery and safety
A 2,28 m hosszú, 1,63 m széles és 0,34 m magas akkumulátorblokk az utascella alatt van és összesen 36 cellamodulból áll. Névleges feszültsége 396 V és maximálisan 95 kWh energiát képes tárolni.

Az akkumulátorblokk védelméről erős, körbefutó váz, valamint a cellamodulokat tartó rácsszerkezet jellegű alumíniumkonstrukció gondoskodik. Emellett masszív alumíniumlemez védi az olyan sérülésektől, mint például a kőfelverődés vagy a járdaszegélyek. Az akkumulátor-rendszer tömege a házzal együtt mintegy 700 kilogramm, és összesen 35 csavarral van a karosszéria padlózatához rögzítve, jelentősen megnövelve ezzel az alváz torziós merevségét.

A kedvező aerodinamikai tulajdonságok, a légellenállás csökkentése különösen fontos szerepet játszanak az elektromos autóknál, ezért az e-tron fejlesztése során a formatervezők szorosan együttműködtek az aerodinamikai szakemberekkel. Közös gondolkodásuknak köszönhető, hogy sorozatgyártású modellnél első ízben jelennek meg a kínálatban az extraként rendelhető virtuális külső visszapillantó tükrök. A szárnyszerű tartók végébe mindkét oldalon kis kamerákat építettek be, amelyeknek a képe digitálisan feldolgozva a műszerfal mellett, az ajtókárpitba beépített, 7"-os képátlójú, kontrasztos OLED-kijelzőkön jelenik meg.

Audi e-tron virtual exterior mirror
Az e-tron utastere a nagy menetteljesítmények, az intelligencia és a könnyedség jegyében született. A panoráma üvegtető az utasteret még világosabbá teszi. Az alapkivitel kétzónás automata légkondija helyett négyzónás, valamint légminőség javító csomag (Air Quality Package) is rendelhető. Android operációs rendszerű okostelefonról a vezető és négy további jogosult nyithatja, zárhatja, illetve helyezheti menetkész állapotba az e-SUV-ot. A testre szabott összeállítás akár négyszáz paraméterre is kiterjedhet, a vezetőülés beállításaitól a kívánt légkondicionáláson át egészen a navigációval már felkeresett úticélokig és a kiválasztott médiumokig. Elöl térhatású a Bang and Olufsen 3D Premium Sound System. A vezető a felső képernyőről vezérelheti az infotainment-rendszert, a telefonját, a navigációt és a specifikus e-tron beállításokat, pl. a töltési időt (timer) és a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) kívánt módját.

Audi e-tron cockpit
A fedélzeti Adaptive Driving Assistant (ADA) már-már szinte önvezetői képességekkel bír, de a vezetőt távirányítású parkolópilóta (Remote Parkpilot) és a távirányítású garázspilóta (Remote Garage Pilot) is segíti. A vezetéstámogató segédrendszerek központi szabályzóegysége folyamatosan képeket közvetít az autó környezetéről. A szükséges adatokat felszereltségtől függően akár öt radarszenzor, hat kamera, tizenkét ultrahangos érzékelő és lézerszkenner is szolgáltatja.

The Audi e-tron prototype at Pikes Peak
Kapcsolódó írásunk: Audi e-tron - a Streif / Mausefalle pályán is bizonyított a spéci prototípus

* * *