CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

Fiat Ducato és Doblo Cargo CNG - tisztábban, olcsóbban, messzebbre

Annyiba kerül, mint egy dízelmotoros, viszont fele annyiért tudunk autózni vele, mint egy benzinessel.
A statisztikák szerint a változatlanul drága benzin és gázolaj helyett egyre többen váltanak gázüzemű járműre. Az utólag beépített berendezések mellett egyre népszerűbbek a már gyárilag kialakított "gázos" autók is.

Gyári kivitel
Ami a gázt, mint üzemanyagot illeti, a hagyományos LPG, a Liquefied Petroleum Gas mellett újabban megjelent a CNG (Compressed Natural Gas) is, mint üzemanyag. A sűrített földgáz annyiban különbözik az "autógáztól", hogy a járműbe beépített tartályokban nem 10 bar-on, folyékony állapotban tárolják, hanem 200 bar nyomáson, légnemű halmazállapotban és ezért így kerül be a motor hengereibe is. A metán, azaz a földgáz előnye, hogy a hidrogén mellett jelenleg ez az elérhető legtisztább üzemanyag, ezzel a motornak nincs szilárdrészecske-kibocsátása és 90 %-al kevesebb a kipufogógáz nitrogénoxid tartalma is, mint egy Euro-4-es dízelmotornak.

A CNG-t használó személyautók itthon - elsősorban a töltőállomások hiánya miatt - aránylag ritkák, viszont vidéken több közlekedési társaság is üzemeltet földgázzal hajtott buszokat. Nyilvános töltőállomás - többek között - Pécelen, Gödön, Győrben, Miskolcon, Kecskeméten, Szegeden, Szentendrén és Szigetszentmiklóson működik, Budapesten a Fővárosi Gázműveknek vannak töltőberendezései.

A FŐGÁZ saját autóparkját 2009 tavaszán bővítette kísérleti jelleggel CNG üzemű autókkal. A Gázművek saját gázüzemű flottája azóta a Köztársaság téri telephelyen létesített töltőállomáson tankol. Az a tény, hogy a cég gázos autóparkjában a Fiat-ok dominálnak, nem véletlen: a világon a legtöbb - összesen hétféle - sűrített gázzal hajtott modellt az olaszok gyártják.

Fiat Doblo Cargo Natural Power
Fiat Ducato és Doblo Cargo Natural Power
A Fiat Doblo Cargo Natural Power kettős üzemű, 1.6 literes benzinmotorja 92 lóerős CNG- és 103 lóerős benzinüzemben. A kétféle üzemmód között egy, a kardánboxra szerelt billenő-kapcsolóval választhatunk. A furgon benzintankja 30 literes, a padlózat alá beépített CNG tartályba pedig egy tankolással 19 kg földgázt lehet tölteni és csak ezzel 300 km-t lehet megtenni. A gyári fogyasztási értékeket sikerült a néhány napos menetpróba alatt is tartani, miközben észrevehetetlen volt, hogy az autó gázzal megy. Gázüzem ide, gázüzem oda, a Doblo mégsem kaphat mentességet szmogriadó esetén, mert a benzintankja nagyobb, mint 15 liter...

A Fiat Doblo Cargo Natural Power 1.6 literes benzinmotorja 92 lóerős CNG- és 103 lóerős benzinüzemben
Az egyik legnagyobb darabszámban gyártott típus, a Ducato 2008 óta készül Natural Power változatban is. A földgázhoz áttervezték a gyári dízelmotor hengerfejét és benzinüzeművé alakították. A padló alá épített gáztartályokba töltött 36 kg sűrített gáz 400 kilométeres útra elegendő, ha a gáz kifogy, a vezérlő elektronika automatikusan, zökkenőmentesen átvált benzinüzemre. A Ducato-nak csak 15 literes a (tartalék) benzintankja, ezért szmogriadó esetén is korlátozás nélkül közlekedhet.

A Gázművek Fiat-flottájában még egy, Magyarországon igencsak kuriózumnak számító autót is felfedeztünk, a Ducato 4x4-et "gyárilag" építette át összkerékhajtásúvá a francia Dangel cég.