CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

Tippek az otthoni töltéshez - így lehet még biztonságosabb az e-autózás!

A Schneider Electric összegyűjtött néhány szempontot, amit még azelőtt érdemes mérlegelni, mielőtt a szakember segítségét kérnénk, milyen megoldást válasszunk az otthoni töltőállomás létesítéséhez.
Csak 2019-ben több mint 1800 tisztán elektromos hajtású autót adtak el itthon, ami éves összevetésben 40 százalékos bővülést jelentett. Az ilyen járművek ugyan még mindig viszonylag ritkának számítanak a hazai utakon, de egyre több családban tűnnek fel és bár folyamatosan bővül a nyilvános töltőhálózat, egyre több helyen kell fizetni ezért a szolgáltatásért. Emellett a biztonság, vagy éppen a kényelem miatt is sokan döntenek úgy, hogy otthon is biztosítják a töltés lehetőségét autóik számára. Ehhez természetesen már rendelkezésre állnak a piacon a megfelelő eszközök, mielőtt azonban belevág valaki egy ilyen projektbe, érdemes átgondolnia néhány dolgot.

Bár elsőre talán kézenfekvőnek tűnik, de veszélyes és nagyon alacsony hatékonyságú az elektromos autók közvetlenül lakossági, hálózati dugaljról, kábelbe integrált túláramvédelem nélkül történő töltése. Ilyenkor a hagyományos háztartási aljzatot kötjük össze közvetlenül az autóval, bármiféle vezérlés nélkül és mivel nincs kommunikáció az autó és a töltő között, ezért bármikor túlterhelődhet a rendszer és tűz keletkezhet. Szerencsére ezzel a megoldással ritkán találkozni. Egy másik változat, amikor a töltés szintén közvetlenül lakossági dugaljról történik, kábelbe integrált túláram-védelemmel, az autógyártók által biztosított kábellel. Ez biztonsági szempontból már elfogadható megoldás, de szintén nem célszerű, mivel nagyon alacsony a hatásfoka - sok esetben több mint 10 órán keresztül kell vele tölteni az autót -, illetve a háztartási aljzatot használja, amely nem alkalmas hosszú időn keresztül nagy teljesítmények átvitelére. A legjobb megoldás otthonra a lakossági töltőállomásról történő töltés. Ebben az esetben telepíteni kell egy töltőállomást a házban, amely biztonságos és nagy teljesítmény átvitelére képes. Rendkívül hatékony megoldás, akár 30 perc alatt is képes az autót teljesen feltölteni, de néhány óra biztosan elég lesz. Hátránya lehet, hogy áramszolgáltatói hálózatfejlesztést igényelhet, amely extra költségeket és némi átépítést jelent.

How To Use an EVlink Smart Wallbox Charging Station
- Az e-mobilitás fontos szerepet játszhat a klímaváltozás megállítását célzó erőfeszítésekben és bár egyelőre csak a járművek nagyon kis része használja ezt a meghajtást, csak 2019-ben közel 2,3 millió, tisztán elektromos meghajtású autót adtak el világszerte. Az e-autózást kiszolgáló infrastruktúra is szépen fejlődik, Európában például 2019 végén már 165 ezer elektromos töltőállomás volt, ami 70-szer több, mint 2011-ben. Azonban még messze nincs akkora hálózat e-autó töltőkből, mint benzinkutakból, így érthető, ha sokan otthon is meg akarják oldani ezt a kérdést. A Schneider Electricnél számos munkatársunk dolgozik azon, hogy az e-autózás és az azt kiszolgáló infrastruktúra minél gyorsabban fejlődjön. Az EcoStruxure for eMobility rendszerünk például teljes körű megoldást nyújt a töltési infrastruktúra kialakítására a tanácsadástól a mikrohálózatok kiépítésén és menedzselésén át a töltőállomások szállításáig - javasolja Kozma László, a Schneider Electric szakértője.

A nem megfelelő eszközök, csatlakozók nagyon komoly veszélyforrást jelentenek az elektromos autók töltésénél, könnyen okozhatnak elektromos zárlatot, tüzet, veszélyeztetve a házban élők testi épségét. Éppen ezért nem szabad hosszabbítókat, toldókat, átalakítókat használni, mert ezek nem biztonságosak és veszélyesek lehetnek mind a felhasználóra mind a vagyontárgyakra nézve.

A töltőállomás teljesítményét érdemes az autó teljesítményfelvevő képességéhez igazítani, a megfelelő párosítással jelentősen növelhetjük a hatékonyságot és csökken a töltési idő. Az elektromos autókban napjainkban az egyik legnépszerűbb a 40 kWh teljesítményű akkumulátorkapacitás. Egy 22 kW teljesítményű töltőállomásról egy ilyen akkumulátor nagyjából egy kényelmes családi ebéd ideje, azaz mintegy 2 óra alatt tölthető fel teljesen. Ajánlott kizárólag megbízható gyártó töltőállomását használni és célszerű meggyőződni arról is, hogy a készülék rendelkezik-e a megfelelő minősítésekkel (pl. CE).

Az átlagos otthonok általában nincsenek felkészítve az autók töltésére, emiatt érdemes lehet áramszolgáltatói hálózatfejlesztést kérni. Ez ugyan extra költséggel jár, de megkímélheti az elektromos autók tulajdonosait a sűrű védelmi lekapcsolásoktól, melyek azon túl, hogy bosszantóak, ártanak is a készülékeknek. Természetesen ehhez is érdemes szakember segítségét igénybe venni.

Annak érdekében, hogy eldönthessük beépített kábellel vagy aljzattal rendelkező töltőre van-e szükség, ellenőrizni kell, hogy milyen csatlakozótípussal rendelkezik a megvásárolt autó. Ha valaki T2 aljzatos töltőt vesz, akkor azzal bármilyen autót fel tud tölteni T2-T2 vagy T2-T1 kábellel. Ha viszont beépített kábellel szereltet vásárol, akkor meg kell állapítani az autón lévő csatlakozó típusát, mert a beépített kábel csatlakozójához kell alkalmazkodni. A csatlakozó típusának megfelelően gondoskodjunk gyári töltőkábelről és soha ne használjunk sérült, toldott, szerelt vagy ragasztott kábeleket!

Az otthoni töltési rendszer kialakításához érdemes egyeztetni szakképzett villanyszerelővel és nem szabad spórolni a szakemberen a telepítéskor sem. Így kerülhetjük el, hogy nagyon hamar tönkremenjenek a drága készülékek és esetleg maga az autó, vagy akár emberi sérülés történjen. Szakember segítsége kell ahhoz is, hogy gondoskodjunk a megfelelő villamos védelmekről, amelyek biztosítják a biztonságos betáplálást. Minimum követelmény a megfelelő teljesítményű kismegszakító és az emberi védelmet ellátó áram-védőkapcsoló, de ajánlott a túlfeszültségkorlátozó használata is.