CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

A KPMG szerint az Urban Air Mobility lehet a következő lépcsőfok a nagy- és elővárosi közlekedésben

A repülő autók és a fegyelmezett sorokban haladó dróntaxik a sci-fi fantázia szüleményei. Az üzleti tanácsadó cég úgy véli, összeálltak a feltételek ahhoz, hogy a vízió valóra váljon.
A városi légi közlekedés – vagy ahogy a KPMG, Magyarország egyik vezető könyvvizsgáló, adó- és üzleti tanácsadó társaságának tanulmánya is hivatkozik rá, az Urban Air Mobility (UAM) lehet a következő lépcsőfok a nagy- és elővárosi közlekedési rendszerekben és az előrejelzés szerint villámgyors fejlődést bemutatva a következő évtized végére milliós nagyságrendben bukkanhat fel a világvárosokban.

NASA's Vision for Urban Air Mobility
Az amerikai Nemzeti Repülési és Űrhajózási Hivatal (National Aeronautics and Space Administration), a NASA egyenesen egy új korszak hajnaláról beszél, amikor majd partnereivel biztonságos, hatékony, kényelmes, megfizethető és elérhető légi szállítási rendszereket kínálnak az utasoknak és a rakománynak, forradalmasítva ezzel a nagyvárosi térségek körüli légi mobilitást.

A hirtelen változás egyik kulcsa maga az eszköz, a kifutópálya nélkül repülni képes jármű. Noha az 50-es évektől a helikopterek elérhetővé váltak kereskedelmi használatra, azonban a mai napig nem tudtak tömeges méretben elterjedni. Ennek több oka is van: nehézkes, kényelmetlen, veszélyes benyomást kelt és nem utolsó sorban továbbra is borzasztóan drága. Ráadásul nem kis mértékben környezetszennyező. Emiatt kevés ember engedheti meg magának, a gazdagok játékszere maradt, még légitaxiként is húzós árakkal.

Urban Air Mobility - UAM
Napjainkban azonban már rendelkezésre áll az alternatív technológia, a vertikális le- és felszállásra képes, elektromos helikopter, vagyis inkább drón, az úgy nevezett e-VTOL (Vertical Take Off and Landing) technika, melynek különböző változatai már több gyártó kínálatában is túljutottak a prototípus fázison.

A siker kulcsa az eVTOL dizájnja, ugyanis nem egy, hanem több villanymotorral illetve rotorral rendelkezik. Ennek az újításnak köszönhetően egy eVTOL gép halk, könnyű, ökobarát és emiatt a leszállóhelyként alkalmas területek száma sem korlátozza a terjedését. Fontos tényező a sikerben, hogy ezek a járművek már első perctől kezdve önvezetők lesznek, egymással és a földi irányítással is kommunikálva. A technológia fejlődésének köszönhetően a városi légi közlekedés egy sokkal hatékonyabb és népszerűbb szolgáltatás lehet a jövőben.

Felvetődik a kérdés, hogy hová illeszkednek be ezek a járművek a városi közlekedésbe? A KPMG várakozásai szerint rövid időn belül hasonló árakon lesz elérhető az UAM, mint a prémium taxik vagy a vonatok elsőosztálya, miközben jelentős utazási időt takarítanak meg. A célközönség először azok az emberek lesznek, akik megengedhetik maguknak, hogy elkerüljék a bel- és elővárosi dugókat. Idővel az árak csökkennek és a villanydrónok tömeges elterjedése várható. A KPMG úgy kalkulál, hogy 2030-ra már 12 millió fuvart regisztrálhat a városi légi közlekedés, mint szolgáltatás, míg 2050-re ez a szám felugorhat akár évi 400 millióra és ezzel a teljes légiforgalom akár 4%-át is kiteheti.

Urban Air Mobility - UAM
Míg eleinte csak az elfoglalt és tehetős üzletemberek reptéri fuvarját váltja ki a villanydrón, később már a városon belül több pont közötti közlekedésben is tömegesen fel fog bukkanni, hogy aztán az agglomerációban és akár azon túl is polgárjogot nyerjen, szerves részévé válva a tömegközlekedésnek. A KPMG egyelőre 70 olyan várost azonosított, ahol a torlódások, a lélekszám növekedése és a nagy vásárlóerő adott az UAM megjelenéséhez. Ezekből Ázsiában található 23, Észak-Amerikában 16, és Európában 15. Sajnos Budapest egyelőre nem fért fel a legesélyesebb városok listájára.

A KPMG elemzői szerint a kérdés ma már nem az, hogy elég fejlett-e a technológiánk, hanem az, hogy a piaci szereplők mikor és milyen üzleti modellekkel szállnak be a versenybe.

NASA - Urban Air Mobility
Forrás:
Juhász Péter
BUZZWORD Strategies