CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

Újabb részletek a Toyota Solid-State akkumulátoráról

A prototípus már működik, de sajnos a tokiói olimpiára tervezett nyilvános bemutató a játékokkal együtt elmarad. A forradalmian új szilárdtest-akkumulátor 2025-ben kerülhet a Toyota sorozatgyártású elektromos autóiba.
Mint az már köztudott, az akkumulátoros (EV) hajtású autók jövőjét a Toyota a szilárdtest-akkumulátorok bevezetésében látja. Az elnevezés onnan ered, hogy ezeknél az akkumulátoroknál "szilárd test" lép a folyékony elektrolit helyébe, azaz az elektródák közötti teret nem folyadék, hanem szilárd anyag tölti ki. Ezzel elejét vehetik a hatásfokot és az élettartamot egyaránt hátrányosan befolyásoló melegedésnek, illetve biztosan nem érintkeznek egymással az elektródák. A technológia elvileg jóval nagyobb energiasűrűséget, villámgyors töltést és nagyságrendekkel hosszabb élettartamot kínál, ráadásul a gyártása is olcsóbb, mint a ma használatos akkuké. A Solid-State tehát tökéletes megoldásnak tűnhet, de sajnos eddig egy visszatérő technikai nehézség akadályozta a kutatókat. A kezdeti kísérletek során ugyanis az ismételt töltés és kisütés hatására deformálódott a szilárd elektrolit és tönkrement az akkumulátor.

Mivel a Toyota eredetileg 2020 nyarán, a tokiói olimpiai játékokon mutatta volna be a technológiát, már nagyon valószínű, hogy megtalálták a megoldást a problémára. Talán ezért árult el a hajtásláncok fejlesztéséért felelős alelnök, Keiji Kaita executive Vice President a napokban egy interjúban néhány új részletet a laboratóriumi fázis végső szakaszában lévő akkumulátorról.

Toyota Quick-Charging Solid-State Battery
Az autógyártó stratégiai partnerével, a Panasonic-kal közösen kifejlesztett egy olyan, kén alapú elektródát, amely az eddigi kísérletek szerint rendkívül hatékonyan állt ellen az alakváltozásnak. Keiji Kaita azonban hozzátette, hogy még nem jutottak el a végső megoldásig, elképzelhető, hogy végül nem a komponensek módosítása, hanem az akkumulátor újszerű kialakítása bizonyul célravezetőnek. A tömegtermelést egy másik, gyártástechnológiai feltétel is hátráltatja, a szilárdtest-akkumulátorok összeszereléséhez ugyanis szélsőségesen száraz levegőjű környezetre van szükség.

Keiji Kaita szerint azonban ezek a nehézségek nem akadályozzák meg a Toyotát abban, hogy 2025-re megkezdhesse a forradalmian új akkumulátorok gyártását. Elmondása szerint a jelenlegi lítium-ion akkumulátoroknál nyolcszor nagyobb energiasűrűségű szilárdtest telepek mindössze 15 perces töltéssel akár 800 kilométer megtételére elegendő elektromos energiát képesek felvenni és a számítások szerint 30 éven át megőrzik eredeti kapacitásuk 90 százalékát, azaz élettartamuk többszöröse a gépkocsinak, amibe beépítik őket.