CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

Solar Carport - így működik első magyar napelemes töltőállomás az Óbudai Egyetemen

Magyarországon a Nissan közreműködésével elsőként az Óbudai Egyetemen épített "napfényes autókikötőt" az EIT Urban Mobility és a Premium Napelem Kft.
A megvalósításban részt vevő konzorcium tagjai:
Óbudai Egyetem www.uni-obuda.hu
EIT Urban Mobility eiturbanmobility.eu
Premium Napelem Kft. premiumnapelem.hu

A Solar Carport segítségével az egyetem hallgatói mérhetik a napelemek performanciáját (teljesítőképességét), az akkumulátorok karakterisztikáját vagy az elektronikai egységek (inverter, töltő, akkuvezérlő) főbb jellemzőit. Mindezen túl a rendszer alkalmas kutatás-fejlesztési feladatok elvégzésére is, mint például az akkumulátorok másodlagos felhasználásával kapcsolatos tapasztalatok szerzése, a hálózati visszatáplálás vizsgálata (Vehicle to Grid, V2G), vagy akár az ütemezett töltés algoritmusainak fejlesztése.

Óbudai Egyetem - Solar Carport
A napelemes töltőrendszer tervezésekor alapvető szempont volt, hogy skálázható legyen, azaz a későbbiekben bővíteni vagy fejleszteni lehessen.

Nissan - Solar Carport SoliTek üveg-üveg napelem
A "tetőn" 24 darab, egyenként 320 Wp teljesítményű európai gyártmányú SoliTek Pro üveg/üveg napelem van, un. monokristályos változat. Ezek összteljesítménye 7 680 Wp. Az üveg/üveg napelemeknek az a sajátossága, hogy a napelem-cellák két üveglap között helyezkednek el. Több előnye közül az egyik, hogy a napelemek részben fényáteresztőek. Emellett, a sokkal magasabb szilárdság miatt csökken a napelem-cellákon a rakodásból, szállításból, szerelésből és más egyéb tényezőből adódó hajlítások száma, ami hajszálrepedésekhez vezethet. Ennek következtében az ilyen típusú napelemeknél sokkal magasabb a kapacitás-garancia: 30 év, 90 százalék, versus ez az átlagos napelemeknél: 25 év 80 százalék. Az egyes napelem-táblák UV-álló, un. solar kabelellel vannak összekötve.

Fronius Symo inverter, AC és DC oldali hálózati védelemmel
A transzformátor nélküli inverter 7 kW AC teljesítményű 3 fázisú Fronius Symo 7.0-3 M inverter, okos mérővel. Azért esett erre a választás, mert ez jól illeszkedik az akkuk BMS vezérlőjéhez. A Solar Carport-ot AC és DC oldali hálózati védelemmel egyaránt felszerelték. Az inverterről elmondhatjuk, hogy tulajdonképpen az egész rendszernek ez a "lelke". Fogadja a photo-voltaikus (PV) napelemekről érkező egyenáramot (DC), majd váltakozó árammá (AC) alakítja, ezt továbbítja az akkumulátor-vezérlőhöz illetve visszatölti a 230 V-os háztartási elektromos hálózatba. A BMS egyaránt tölti (DC) a Nissan akkumulátorokat és kiszolgálja (AC) a töltő-csatlakozó (Wallbox) dobozokat.

victron energy Quattro 48/8000/110-100/100 230V BMS
Az akkumulátorokat két victron energy Quattro 48/8000/110-100/100 230V BMS (Battery Management System) vezérli, ez a típus rengeteg lehetőséget rejt magában, ennek megfelelően ezek a rendszer egyik legdrágább elemei. A hallgatók egy online felületen keresztül monitorozhatják, vezérelhetik, automatizálhatják az akkumulátorok töltését és merítését.

Wallbox Copper SB 22kW Type2
Az elektromos autók töltését 2 darab, egyenként 22 kW-os Wallbox Copper SB 22kW Type2 okos falitöltő biztosítja. Itt is, ahogyan az inverternél és a BMS-nél fontos volt, hogy online módon monitorozható, illetve kontrolálható legyen a töltők teljesítménye és használata. A töltőket RFID kártyával lehet aktíválni.

Nissan - Solar Carport
Az akkumulátorok egy 24 kW-os és egy 40 kW-os használt Nissan LEAF akkumulátorcsomagjából származnak. A szakemberek választása azért esett a Nissan akkumulátorokra, mert a LEAF az egyik legrégebbi és legnépszerűbb elektromos autó az európai és a magyar piacon. Európában a LEAF-ből eddig több mint 175.000 darab talált gazdára és Magyarországon is ebből a modellből fut a legtöbb az utakon. Ezen kívül több kézzelfogható előnye van: nagyon megbízható, amennyiben az felhasználók megfelelően merítik és töltik (20-80 százalék között tartják a töltöttséget), úgy akár több évtizedig kiválóan működnek. Mivel a Nissan 2010 óta gyártja a LEAF-et, nagyon sok olyan fut az utakon, amelyek már igen jelentős futásteljesítménnyel rendelkeznek és bizonyítottan megbízhatóak. A másik előnyük, hogy a LEAF akkumulátor passzív hűtéssel rendelkezik, ezért lényegében nem igényel semmilyen karbantartást. Nincs szükség hűtőfolyadék cserére, vagy forgó-kopó ventilátorra. Az akkumulátorok moduláris felépítésűek, melyet a Premium Napelem Kft. és az Óbudai Egyetem szakemberei a Nissan támogatásával modulokra szedtek és 7 darabos csomagokba rakták őket össze. Ennek köszönhetően az eredeti 400 V-os feszültség (ami 48 modul sorba kötésére volt érvényes) szignifikánsan lecsökkent, így könnyebb a vezérlésük, valamint rugalmasabb a jövőbeni alkalmazásuk is. Az akkumulátorok teljesen biztonságosak, ilyen konstrukcióban nem lehet őket túlhevíteni, és tűzveszély kizárólag deformáció esetén következhetne be, ami lényegében kizárt, ugyanis egy fém szekrényben vannak, épületen kívül.

Támogató partner:
Nissan Grand Automotive Central Europe Kft.

Nissan - Solar Carport