CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

A Kék Ovális továbbra is autókat gyárt, de a szemét rajta tartja a Smart Mobility bizniszen

Legyen szó elektromos robogóról, kerékpárról vagy rollerről, a Ford, ahogy mondani szokták, a maga útjat járja.
Pontosabban még nem járja, csak keresi. Biztos, ami biztos, azért máris kreáltak egy új kifejezest az egyszemélyes városi elektromos járművekre: Personal Light Electric Vehicle; PLEV.

Az amerikai óriáscég már 2013-ban megjelent a piacon egy akkoriban nagy újdonságnak számító elektromos kerékpárral. A kaliforniai PEDEGO Electric Bikes céggel közösen fejlesztett Ford Supercruiser Electric Bike a mai elektromos kerékpárok ősének tekinthető. A hátsó kerékbe épített, 600 W-os kerékagymotor hajtotta, 48 V-os, 480 Wh-s litium-ion akkumulátorát a hátsó kerék fölé, a csomagtartóra szerelték. A 27 kilós bringa 5 óra töltés után 48 km hatótávval, maximálisan 32 km/óra sebeséggel száguldott. Ez volt a Ford első "hivatalos" elektromos kerékpárja.

Ford Supercruiser Electric Bike
2015-ben néhány összecsukható, kétkerekű, pedálos tanulmányt mutattak be azoknak, akik nem tudnak autóval egészen a munkahelyükig eljutni. A biciklik összecsukva minden Ford-modell csomagtartójában elfértek. A "last mile problem" kihívására akkoriban még a kerékpárban látták városi micro-mobilitás jövőjét. A Ford jövőkutatóinak zsenialitását dícséri, hogy a kerékpárokhoz olyan praktikus Apple Watch alkalmazás (MoDe:Link for Apple Watch) is tartozott, amely a "pedál asszisztens" pulzusmérésének (SmartWatch) köszönhetően meghatározta, hogy a kerékpárosnak milyen tempót kell tartania, hogy ne izzadjon meg (No Sweat mode).

Multi-Modal Urban Mobility Solutions - kombinált mobilitási megoldások
A Ford korábbi modelljei, a MoDe: Me és a MoDe: Pro után megjelent a "MoDe: A Flex", a Ford harmadik, igen sokoldalú - mije - is? A járműnek pedálja, villanymotorja és akkumulátora is van, ezért inkább moped.

Ford MoDe: Me, MoDe: Pro, MoDe: A Flex
A vázban van a motor és az akkumulátor, a kerekek és a váltó szabadon választható közúti, hegyi vagy városi közlekedéshez. A bicikli összecsukható és elfér minden Ford gyártmányú személyautó csomagtartójában - ahol töltődhet is szállítás közben.

A Smart Mobility a Fordnál nemcsak okos mobilitást, de okos(?) döntéseket is jelent. 2018 végén 100 millió dollárért megvásárolták a Spin roller-megosztó céget, jelezve, hogy a vállalat kész kibővíteni az autógyártást és forgalmazást más mobilitási szolgáltatással is. A San Francisco-i székhelyű, 2016-ban alapított Spin egyike a dokkoló nélküli roller-megosztást kínáló cégeknek. Hasonlóan a Bird-höz és a Lime-hoz, a Spin rollereit is bárhol fel lehet venni, vagy le lehet tenni. Jelenleg a Spin az Egyesült Államok 62 városában és 20 egyetemén működik, miután 2019 nyarán 15 000 új, lopásbiztos (Xiaomi és Ninebot) rollert helyeztek üzembe Portland, Los Angeles, Berkeley, Denver, Washington DC, Kansas City, Memphis és Minneapolis városokban. A tervek szerint 2020-ban már 100 városban hasít a Ford-Spin flotta.

Spin - dockless electric scooter startup
A Ford legfrissebb híre PLEV, Personal Light Electric Vehicle témában az OjO nevű elektromos robogó. Az OjO Commuter Scooter® az OjO Electric® cég saját fejlesztésű intelligens robogója. Maga a márkanév egy emoji, az OjO azt jelenti, hogy talizmán.

Amerikában nem szükséges engedély vagy regisztráció a vezetéséhez, de még biztosítás sem. Ideális az ingázók számára. 500 W-os nagy nyomatékú Hyper-gear motorjával 30 km/órás sebességgel 40 km megtételére képes, ami megduplázható egy kiegészítő akkumulátorral. A kis jármű a kerekek felfüggesztésének és a merev alumínium vázszerkezetének köszönhetően simán halad a gyengébb minőségű úton is. A kialakítása olyan, hogy akár a bicikliutak vagy a kerékpárosok barátjának is nevezhető. Bárhová elmegy, ahova a kerékpárosok mehetnek, míg mások a dugóban ülnek. A háziasszonyok kis kosarat is szerelhetnek a csomagtartójára a bevásárláshoz.

OjO Commuter Scooter® by OjO Electric® Commercial
A "műszerfal és vezérlőpult" érintőképernyős, két beépített Bluetooth-os hangszóróval, így zeneszóra is lehet robogni vele. A beépített töltőkábellel közvetlenül csatlakoztatható a fali konnektorba. A lemerült akkumulátor teljes feltöltéséhez kb. 5 óra szükséges.

OjO Commuter Scooter™ by OjO Electric