CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
TOYOTA
  • Toyota Prius Plug-in Hybrid
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

2019 Motus Scooty 6.5" elektromos roller - aszfaltbetyár csak felnőtteknek!

Mottó: Nem elindulni nehéz, hanem megállni!
2019 Motus Scooty 6.5" elektromos roller
A Motus márkájú, 250 W teljesítményű roller (scooter) nem meglepő módon kínai importból származik, nálunk egy lengyel cég forgalmazza. Az Euronics áruházakban háromféle színben kapható.


A csomagolás sértetlenül őrizte meg a 7,4 kg súlyú járművet a hosszú út alatt, minket ért az a megtiszteltetés, hogy kicsomagolhattuk és összeszerelhettük. Érdemes gondosan meghúzni minden csavart, még akkor is, ha már alig várjuk, hogy felpattanjunk a rollerre és kipróbáljuk.

A dobozba a jármű mellé gondos kezek a töltőt és a használati utasítást is becsomagolták. A töltő hálózati csatlakozója magyar szabvány szerinti.

A használati utasítás hasznos információkat tartalmaz, összeszerelés előtt érdemes ezzel kezdeni és alaposan elolvasni. Kiragadtunk három gondolatot, a fogalmazás kicsit kínai:

"Minden jármű használatakor kockázat áll fenn. Ugye Ön is emlékszik arra, amikor először biciklizett? Kezdetben biztosan Önnek is segített valaki. Lassan kellett kezdeni. Ezt a technikát kell itt is alkalmazni. Ha tartja magát a leíráshoz, és az abban megfogalmazott előírásokhoz, most is megtanulja majd használni a járművet."

"Meg kell győződni arról, hogy a vezető rendelkezik-e a megfelelő mozgáskoordinációval, erővel és érettséggel. 13 év alatti gyerekek nem vehetik igénybe az eszközt! A vezető legalább 25 kg kell, hogy legyen. Ha a vezető könnyebb 25 kg-nál, a jármű hibásan működhet."

"Tilos túllépni a mindenféle csomaggal és hátizsákkal együtt számolt 100 kg-os határt. A maximális tömeg túllépése a használó sérülését és az eszköz meghibásodását okozhatja." Az ajánlott terhelés 90 kg.

Mindezek tudatában most már nyugodtan elkezdhetjük összerakni az összehajtott állaptban szállított rollert.
A kormányoszlop legszélső állapotában a reteszelő mechaniznus (H) bekattan és egy szárnyas anyával fixen rögzíthető. A váz alumínium ötvözetből, a jobboldali gáz- és a baloldali fékgomb (B, E) műanyagból, a kormány markolatai (D) gumiból vannak. Az első kerék 6.5"-os, a hátsó (ebben van a motor) 5.5"-os. (Ha menet közben a gázbillentyűt felengedjök, a roller önmagától is elkezd fékezni, mintha "egypedálos" elektromos autó lenne. Ha a fékbillentyűvel erre rásegítünk, sikerülhet a "satuféket" is kipróbálni. Vigyázat! Ha túl gyorsan nyomjuk meg a billentyűt, a roller villámgyorsan megáll!)

A fellépő vagy lábtartó (I) tökéletesen csúszásmentes és könnyen tisztítható. Ez alatt van a beépített, 24 V-os, 5200 mAh kapacitású lítium-ion akkumulátor, jobb oldalán a töltőcsatlakozóval (M). Ugyancsak a jobb oldalon van a kitámasztó kickstand (N). A gyári adat szerint a maximális töltöttség 3-4 óra alatt érhető el, ez a valóságban is így van. A maximális hatótávolság 10-15 km, annak függvényében, hogy sokat fékezünk, lassítunk vagy gyorsulunk is vele. A Motus Scooty maximum 15 fokos lejtőt képes megmászni.



A kormányoszlop háromféle magasságban állítható. A markolatok (fogantyúk) jobb- és balmenetesek, ha mindkettőt magunk felé forgatjuk, akkor szorulnak meg. A "műszerfalon", vagy egyszerűbben a kijelzőn követhetjük a töltöttséget (A), a kiválasztott sebesség-fokozatot és a bekapcsolás óta eltelt időt (B). Jobb oldalon középen van a főkapcsoló gomb (D), ennek a folyamatos megnyomásával be- illetve kikapcsolhatjuk a rollert. A "sebességváltó" gombokkal (C+, E-) három fokozatban állítható a végsebesség, ami a gyári adat szerint maximum 23 km/óra.
A biztonságra különösen figyeltek a roller konstruktőrei, az 5.5"-os hátsó kereket elektronikusan és mechanikusan egyaránt le tudjuk fékezni. A gyártó a "gáz" elvétele után az elektronikus fékezést javasolja, a hátsó kereket takaró sárvédóvel történő fékezést csak segédfékként ajánlják, ha az elektromos fék nem működne megfelelően. Nem tanácsos hosszabb ideig a hátsó fékre lépni, mert felszakadhat a gumiabroncs vagy tönkremehet a sárvédő.

A rollert este is biztonsággal lehet használni, a sárvédőbe épített hátsó LED-világítás sötétben automatikusan bekapcsol. A kormányoszlop közepén, függőlegesen változtatható helyzetben van az első LED-es lámpa, három üzemmóddal: állandó, lassan villogó, gyorsan villogó funkcióval.

A Motus Scooty 6.5" a kátyúkat jól vette, érezhetően tompítva a zökkenéseket. Tény, hogy az "aszfaltbetyárt" nem a repedésekkel tarkított, rejtett kátyúkban bővelkedő magyar utakra tervezték, ezért vezetése gondos odafigyelést igényel! Szerencsére a kerekek tömör gumiból vannak, amiből következik, hogy nem tudnak kidurranni.

Köszönjük a Flaxcom Zrt.-nek, hogy támogattta cikkünk megírását, valamint hogy a teszteléshez kölcsönadott egy Motus Scooty 6.5" rollert.