CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

2020 Peugeot e-208 GT - sikeres jávorszarvas teszt 76 km/óra sebességgel!

Kiemelkedő és mindenkit meglepő eredménnyel zárta az ismert spanyol autós szakfolyóirat jávorszarvas-tesztjét a Peugeot első tisztán elektromos kisautója, az e-208.
A spanyol km77.com autós szakportál specialitása a jávorszarvas-teszt. Ez egy szabványos körülmények között végzett elkerülő manőver, amely sok mindent elárul arról, milyen reakciókra számíthatunk autónktól vészhelyzetben. A tesztet eredetileg a skandináv piacokon fejlesztették ki, ahol valódi veszélyt jelentenek az útra tévedő jávorszarvasok, innen az elnevezés. A kontinentális Európában nem kell attól tartani, hogy több mázsás állatok állják utunkat, ám egy hirtelen fékező autós, váratlanul megtorpanó forgalom vagy utolsó pillanatban észlelt kátyú miatt bármikor kényszerülhetünk arra, hogy hirtelen kormánymozdulattal elkerüljük a bajt.

2020 Peugeot e-208 GT
A spanyol újságírók a közelmúltban a Peugeot 208 elektromos modellt fogták vallatóra. Nem véletlenül esett a választásuk erre a típusra: a frissen bevezetett modell 2020 első félévében nulláról indulva Európa egyik legkeresettebb villanyautójává vált. A kontinens-szerte eladott 13 266 gépkocsi a teljes EV-piac 6%-át teszi ki, megelőzve számos nagynevű versenytársat.

Ideje volt tehát megvizsgálni az e-208 vészhelyzeti stabilitását, annál is inkább, mert benzinmotoros fivére korábban már kiválóan teljesített ugyanezen a kihíváson.

Peugeot e-208 2020 - Maniobra de esquiva (moose test) y eslalon | km77.com
A jávorszarvas-teszt során minden autó egy vele arányos szélességű bója-folyosóban halad, majd a vizsgálatot végző pilóta elveszi a gázt, "áttér a másik sávba", majd vissza a sajátjába. A gyakorlatot fokozatosan emelkedő sebességgel hajtják végre; az egyes típusok eredménye az a legnagyobb (gázelvételkor mért) kezdősebesség, amellyel a bóják érintése nélkül képes teljesíteni a pályát.

2020 Peugeot e-208 GT
Az e-208 nem tagadhatta le az akkumulátorcsomag extra tömegét, amely stabilizáló hatásával elejét veszi a hirtelen irányváltásoknak, az autó a teszt során elvégzett szlalomozás során nem várt dinamikával fűzte át magát a bóják között.

Az elektromos autók számos olyan tulajdonsággal bírnak, amelyek elméletben belső égésű motorral szerelt társaiktól eltérő viselkedést ígérnek. A jellemzően a tengelyek között, a padlóban vagy az alatt elhelyezett akkumulátornak köszönhetően rendkívül mélyen, koncentráltan összpontosul a tömegük, ami nagy általánosságban stabilabbá teszi őket, ám ezek a járművek az akkumulátor miatt akár két-háromszáz kilogrammal nehezebbek is. Ezért csökken a mozgékonyságuk, a dinamikus irányváltási képességük. Ez persze csupán az elmélet, ahogy fentebb említettük, a végeredmény itt is a harmonikus hangoláson, az összhangon, a kiegyensúlyozottságon múlik. A mély tömegközéppont ugyanakkor garancia arra, hogy ne történhessen meg a legrosszabb: egy-egy magas építésű jármű ugyanis eljuthat teljesítőképessége határára és a kikerülő manőver során egyszerűen felborul.

Peugeot e-CMP
Ez esetben erről szó sem volt: mivel a Peugeot 208-ast eleve úgy tervezték, hogy optimálisan befogadhassa az elektromos hajtásláncot, az akkumulátorokkal terhelve, belső égésű motor nélkül, azaz a szokásostól teljesen eltérő tömegelosztással is harmonikusan és kiszámíthatóan viselkedett a teszt során.

Az elektromos modell végső eredménye mindössze 1 km/órával maradt el az 1.2 literes benzinmotorral szerelt Peugeot 208-asétól. A 76 km/óra sebességgel végrehajtott kikerülő manőver önmagában is kiváló teljesítmény, az pedig méginkább figyelemre méltó, hogy a legkeresettebb tömegpiaci elektromos modellek egyike sem ért el ennél jobb eredményt a km77.com tesztjén. Sőt: a Peugeot e-208 több, kifejezetten sportos hangolású, feszes futóművű családi ferdehátút is lekörözött a teszten. A szép sikerben természetesen része volt a Michelin Pilot Sport 4 205/45 R17 méretű gumiabroncsoknak is...

A tanulság: a vezető bizonytalankodását vagy tévedését megbocsátóan kezelő, kiszámíthatóan és harmonikusan viselkedő autóval magabiztosabban, higgadtabban közlekedhetünk. Egy olyan jármű, amely jelentős menetdinamikai tartalékokkal rendelkezik, adott sebességnél stabilabban reagál vagy másként megfogalmazva, ugyanazt a manővert gyorsabban képes végrehajtani. A teszt során kiderült, hogy a Peugeot elektromos kisautója nemcsak sportos, de biztonságos is!

Forrás: Mocsai Zoltán
Marketing Vezető | Marketing Manager