CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

Scania AXL - fülke nélküli tanulmányjármű a svédek önvezető járműcsaládjának legújabb tagja

A nehézkategóriás önvezető járművek újabb mérföldköveként a Scania kifejlesztett egy tanulmány-tehergépkocsit, amelynek kialakítása fülke nélkül is a vállalat moduláris rendszerén alapszik.
Miközben a különféle iparágak keresik, hogy miként tehetnék gördülékenyebbé és még fenntarthatóbbá a fuvarozást, eközben egyre inkább figyelembe veszik az önvezető járműveket, mint lehetséges alternatívákat. A bányák és a nagy, zárt építési területek jól szabályozott helyszínek, ezért kiválóan alkalmasak az önvezető járművekkel folytatott kísérletekhez.

Scania AXL
- A Scania AXL tanulmány-tehergépkocsival jelentős lépést teszünk a jövő intelligens közlekedési rendszerei felé, amelyeknek az önvezető járművek természetes részei lesznek. Folytatjuk a tanulmányjárművek építését és kísérleti üzemeltetését, hogy megmutassuk, mire vagyunk képesek a ma elérhető technológiák segítségével - mondta a jármű bemutatóján a Scania elnök-vezérigazgatója, Henrik Henriksson.

Az önvezető járművek esetében a szoftver sok szempontból fontosabb, mint a hardver. A Scania AXL járművet egy intelligens vezérlőkörnyezet irányítja és felügyeli. A bányákban az önvezető-működést egy olyan logisztikai rendszer támogatja, amely "megmondja" a járműveknek, hogyan kell végrehajtaniuk a feladatokat.

Introducing Scania AXL, a cabless autonomous concept truck
- Már ügyfeleinknél is üzemelnek önvezető teherautóink, azonban ezekben még biztonsági okokból helyet kap egy járművezető, hogy szükség esetén beavatkozhasson. A Scania AXL-nek azonban nincs fülkéje, ami jelentősen megváltoztatja a játékszabályokat - mondta Claes Erixon, a Scania kutatási és fejlesztési részlegének vezetője. - Az elmúlt években nagy lépésekkel fejlődtek az önvezető járművek. Még mindig nem rendelkezünk az összes válasszal, azonban a Scania AXL-hez hasonló tanulmányjárművek révén új utakat törünk és továbbra is gyorsan tanulunk - tette hozzá.

A tanulmányjárművet hajtó belsőégésű motor jó példája annak, hogy hogyan férnek meg egymással a hagyományos és az új műszaki megoldások - ez az erőforrás ugyanis megújuló bioüzemanyaggal működik. A Scania AXL masszív és erős kialakítása, illetve műszaki megoldásai jól megfelelnek a bányák és nagy építési területek durvább környezetének. A hagyományos fülkét egy új, intelligens elülső modul helyettesíti, azonban még így is könnyen felismerhető, hogy ez a tanulmányjármű egy Scania.

Scania AXL
Az 1891-ben alapított Scania vállalat ma már több mint 100 országban tevékenykedik és körülbelül 52 000 főt foglalkoztat. 2018-ban 88 000 tehergépkocsit, 8500 autóbuszt és 12 800 ipari, illetve hajómotort szállított ki ügyfeleinek.