CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

Audi AI:TRAIL quattro - a mesterséges intelligencia terepre készül!

Igazi Science Fiction! 5 drón deriti fel, merre tud még könnyebben, még messzebb elakadni a XXI. század terepjárója...
Audi AI:TRAIL quattro
A 2019-es frankfurti Internationale Automobil-Ausstellung-on (IAA) bemutatott robusztus, 4,15 m hosszú és 2,15 m széles, 1,67 m magas tisztán elektromos hajtású Audi AI:TRAIL tanulmány-modell terepjáró képességei már első pillantásra feltűnnek: a 22 collos felniken 85 cm átmérőjű abroncsok feszülnek, a gumik mintázata az abroncsok oldalán folytatódik. Az autó 34 centiméteres hasmagasságával képes akár fél méternél is mélyebb patakon átgázolni.

Audi AI:TRAIL quattro
De ahogy szokták mondani, mindez még semmi! Az utaskabin négy utasnak biztosít helyet. A karosszéria acél, alumínium és szénszálas elemekből épült és így a nagy kapacitású akkumulátorcsomag ellenére is mindössze 1 750 kilogramm az autó súlya.

A formatervezők célja az volt, hogy a járműben helyet foglalók a lehető legjobb kilátást élvezhessék, gyönyörködjenek az őket körülvevő természetben és környezetükben, mintha csak egy helikopter utasfülkéjében utaznának.

Audi AI:TRAIL quattro
Az első szélvédő körbeöleli a jármű orr részét, ezzel megszüntetve a belső tér és a külső világ között húzódó határvonalat. A teljes tető, a szélvédő felső peremétől egészen a hátsó spoilerig tökéletes kilátást nyújt az ég és az autót körbevevő táj felé.

Audi AI:TRAIL quattro
Az egymással szembe nyíló ajtók alatti oldalsó küszöbök egyben automatikusan kitolható fellépők is. Ez megkönnyíti a tetőcsomagtartó be- illetve kipakolását. A kerekek felett terjedelmes kerékjáratok helyett mindössze vízszintes sárvédőket találunk. Optikai érzékelők és az elektronikus menetstabilizáló (Electronic Stability Control; ESC) rendszer közösen dolgozik az útfelület jellegének, állapotának feltérképezésén és annak megfelelően szabályozza az abroncsok légnyomását.

Audi AI:TRAIL quattro
Az első sorban két kagylóülés van, mindkettőt négypontos biztonsági övvel szerelték fel. A második sorban szintén két, függőszék kialakítású ülés van. Ezek az ülések az autóból kivéve akár hordozható kültéri székként is használhatók. A kormányoszlophoz csatlakozó okostelefont a navigációhoz szükséges kijelzőként és irányítóközpontként is lehet használni.

Audi AI:TRAIL quattro
Az Audi AI:TRAIL világítási megoldásai a mobilitás és a multifunkcionalitás jegyében születtek. A hagyományos tompított és normál fényszórók helyett összesen öt darab, rotor nélküli, háromszög alakú, elektronikusan vezérelt, integrált Matrix-LED elemekkel felszerelt drón vetíti előre a fényt. Ezek a drónok, az AI:TRAIL égből figyelő szemei, hivatalosan az Audi Light Pathfinders képesek a tetőcsomagtartón vagy közvetlenül a jármű tetején landolni és az ott található induktív töltőpontokra rácsatlakozni. Az átlátszó panorámatetőn keresztül pedig az "égből" is képesek bevilágítani a kabinba.

Audi AI:TRAIL quattro
Az Audi Light Companion egy nagyobb elemlámpa formájához hasonlító fényforrás, de annál lényegesen sokoldalúbb és több funkciója van. Alaphelyzetben mágnesesen van az ülés elejéhez rögzítve, ahol a hangulatvilágítás szerepét tölti be. Ha az utasok kiszállnak az autóból a fényforrást is magukkal vihetik. A burkolatában található három lábra felállíthatják és akár tábori fényként vagy kis hatótávolságú reflektorként is használhatják. A burkolatban emellett több kamerát is elhelyeztek, amelyek az út felderítésében lehetnek segítségünkre illetve videót tudnak rögzíteni.

Audi AI:TRAIL quattro
Az Audi AI elnevezés olyan elektronikus rendszereket jelöl, amelyek célja a vezető tehermentesítése és egyben úgy lehetőségek biztosítása a járműben töltött idő kihasználására. Ennek eléréséhez az Audi AI a mesterséges intelligencia (Artificial Intelligence; AI) és a gépi tanulás területéről is alkalmaz stratégiákat és technológiákat.

Az AI:TRAIL az utakon akár 4-es szintű önvezető technológiával is képes közlekedni. A 4-es szint a második legmagasabb kategória az automatizáltság fokát meghatározó nemzetközi szabvány szerint. Ennél a kategóriánál a rendszerek nem követelnek meg semmilyen vezetői közreműködést, funkciójuk csupán egy meghatározott területre, például autópályákon vagy a megfelelő infrastruktúrával felszerelt belvárosi környezetben való közlekedésre terjed ki. A vezetőnek csupán akkor kell visszavenni az autó irányítását, amikor az elhagyja a teljesen önvezető közlekedésre alkalmas területet. Az Audi AI:TRAIL tanulmányt ezért felszerelték a hagyományos kormánykerékkel és pedálokkal is. Ezekre a vezetőnek legkésőbb akkor lesz szüksége, amikor elhagyja az aszfaltozott utat. Ugyan a digitális térképalkotásnak hála a földutak és az erdei utak is megfelelően dokumentálva vannak, a felületük erodálódása nehezen tervezhetővé teszi őket. Így az önvezető üzemmódhoz nem megbízhatóak az ezekkel az utakkal kapcsolatos korlátozások és sérülések digitalizálása. Különleges esetekben és alacsony sebesség mellett a 3-as szintű önvezetés lehetséges lehet ilyen földutakon is. Ilyen helyzetekben a vezetőnek néhány másodperc áll rendelkezésére, hogy átvegye a kormányzást.

Audi AI:TRAIL quattro
Az AI:TRAIL modellt olyan területekre szánták, ahol nem áll rendelkezésre töltési infrastruktúra, ezért a hatótávolság kiemelten fontos szempont volt a tervezéskor. Lítium-ion akkumulátorával a becsült hatótávja (WLTP ciklussal) közutakon vagy könnyebb terepen 400 és 500 kilométer között van, ilyenkor a sebességét 130 km/órában maximalizálták. A hatótávolsága keményebb terepen is eléri a 250 kilométert.

A terepes tanulmány is vérbeli Audi-quattro. Négy villanymotorja van, amelyeket a kerekeknél helyeztek el és amelyek külön-külön felelnek az adott kerék mozgatásáért. A járműben nincs differenciálmű és differenciálzár sem. A hajtáslánc maximális teljesítménye 320 kW, a maximális nyomatéka 1 000 Nm!

Audi AI:TRAIL quattro