CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

Átadták a ZalaZone járműipari tesztpálya első ütemét Zalaegerszegen

A 45 milliárd forintos beruházással épülő létesítmény európai szinten is egyedülálló. A pálya hagyományos, elektromos, illetve önvezető járművek és kapcsolódó rendszerek tesztelésére is alkalmas.
ZalaZone Járműipari Tesztpálya | Automotive Proving Ground Zala
Az új létesítménnyel Magyarország az önvezető járművek egyik kutatási központja lehet. Európában korábban nem volt olyan tesztpálya, ahol ki lehet próbálni az önvezető járműveket, ehhez a zalaegerszegi tesztpálya egy teljesen új, egyedi lehetőség. Az M7-es és Zalaegerszeg között "okos út" is épül, ami az intelligens autópálya rendszer első szakasza lesz. Az "okos utak" adatokat gyűjtenek a környezetükről, a forgalomról és továbbítják azokat az okos útszakaszokon közlekedő intelligens járműveknek. Ez a vehicle-to-infrastructure (V2I) rendszer működésének az alapja. A leendő R76-os "okos út" fejlesztését kiszolgálva Zalaegerszeg lesz Magyarországon az 5G-s informatikai hálózat tesztvárosa.

Pályamodulok - I. fázis
A Smart City ("okos város") Zone úthálózata autonóm és összekapcsolt járművek számára készült. A jelenleg meglévő tesztpályáknál sokkal több féle települési környezeti, forgalmi, forgalomtechnikai és járműdinamikai vizsgálati körülményt kínál a teszteléshez. A területen az úthálózat különböző sávszámmal, burkolattal, geometriával készült, a kereszteződések és körforgalmak pedig szintén a közutakon fellelhető változatosságot próbálják leképezni. A Smart City Zone egy részén épületek is szegélyezik az utakat. A városi tesztkörnyezetben a wifi alapú technológiákon át a kommunikációs technológiák teljes spektruma elérhető (lesz), mint például az intelligens közlekedésirányítási rendszerek, vagy a celluláris technológiák (5G teszthálózat). A zalaegerszegi tesztpálya arra is jó alapot ad, hogy Magyarország legyen az 5G fejlesztések egyik európai központja.

ZalaZone speciális elemek
A nagysebességű oválpálya 100%-os V2I (vehicle-to-infrastructure) kommunikációs lefedettséggel rendelkezik majd.

ZalaZone oválpálya
A tesztpályán mostanra már elkészült több pályaelem, forgalmi helyzeteket szimuláló modul, így az országút, az autóút, az autópálya, a kezelhetőségi pálya, a nagysebességű dinamikai felület, a fékezés tesztelésére szolgáló gyorsító szakasz és a biztonsági zóna.

Járműipari Tesztpálya | Automotive Proving Ground Zala - construction process | 2018. Apr
Elkészült továbbá a Smart City (okosváros) első 5 hektáros területe, valamint a Smart City Zone egyes épületei és a 2200 négyzetméteres fogadóépület.

ZalaZone fogadóépület
ZalaZone építési ütemek
Az autóipar a magyar gazdaság húzóágazata, a 620 hazai járműipari vállalat között ott van a világ húsz meghatározó járműipari gyártójának és beszállítójának háromnegyede, az első százból pedig több mint negyven. Ezek a cégek több mint százezer embernek adnak munkát, az ágazat teremti elő a gazdasági termelés közel egytizedét, a kivitel egynegyedét. Jelenleg hazánkban 10 ezer járműipari fejlesztőmérnök dolgozik, valamint 40 járműipari kutatóhely van, amelyek működésére összesen 800 milliárd forintot fordított a költségvetés. Legközelebb 800 kilométerre, Németországban működik a ZalaZone-nal összevethető létesítmény.