CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
TOYOTA
  • Toyota Prius Plug-in Hybrid
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

Vajon le kell-e mondanunk az autózásról környezetünk védelmében? A DunaAutó válasza: nem!

A DunaAutó Zrt., a legszélesebb magyarországi márkakínálatot egy helyen értékesítő autókereskedés április 22., a Föld Napja alkalmából összegyűjtötte érveit az elektromos autók használata mellett.
A magyar autópiac egyik meghatározó trendje, hogy a városi terepjárók mellett jelentős a kereslet az elektromos és a hibrid autók iránt is. Igaz, piaci részesedésük országosan még kevesebb, mint 1%, de a fogyasztói magatartás pozitív irányú változása e téren is évről évre egyre jobban megfigyelhető. Az emberek ugyanis kezdik a tetteikben is kinyilvánítani a környezetvédelem fontosságát.

Az elektromos autó fogalmát sokan nem csak a tisztán villamos árammal hajtott kocsikra használják, hanem a hibrid hajtású gépjárművekre is. Érdemes tehát tisztázni a definíciókat, már csak azért is, hogy egy esetleges vásárlásnál mindegyik típusnak a valós előnyeivel tervezhessünk.

A tisztán elektromos autók belsőégésű motor nélkül működő járművek, amelyek a hajtáshoz szükséges áramot a beépített akkumulátorból vagy más energiatároló eszközből nyerik, és alakítják át mozgási energiává. A korábbi korlátok, amik elsősorban az alacsony hatótávolságban és az akkumulátorok időigényes feltöltésében mutatkoztak meg, lassan eltűnnek. A legújabb elektromos autók valós hatótávolsága már 150-450 kilométer közé tehető, a nyilvános gyorstöltőknek köszönhetően pedig akár 30 perc töltés után is képesek továbbhaladni.

A potenciális vevők megnyugtatása érdekében a gyártók más erőforrásokkal is kombinálják az elektromos meghajtást, ezzel kompenzálva a fent említett korlátokat. Így egy külföldi családi nyaralás vagy egy előre tervezhetetlen, vidéki üzleti út sem okozhat gondot. A hibridautókkal a célbaérkezés garantált, ezekben a villanymotoron kívü egy belsőégésű motor is helyet kap. Sokféle hibrid megoldás létezik, kezdve azzal, hogy a belsőégésű motor csak áramot termel, vagy szerepet játszik a hajtásban is, illetve a jármű öntöltő vagy konnektorból is tölthető, vagyis plug-in hibrid.

Utóbbi kategóriába tartozó gépkocsik már nagyobb akkumulátorral is rendelkeznek, így a tisztán elektromos hatótávjuk is nagyobb az egyszerű hibrid változatoknál. Ugyanakkor mind a hibrid, mind az elektromos gépjárművek képesek regeneratív fékezésre, ami annyit jelent, hogy fékezés közben a gépjármű a mozgási energia egy részét újrahasznosítja, ez pedig a hatótáv növekedését eredményezheti.

A vásárlói igények között egyre hangsúlyosabb szempont a környezetvédelem - ez nem csak a napi fogyasztási cikkekre, hanem az autókra is igaz. A városi terepjárók mellett növekszik a kereslet az elektromos és a hibrid autók iránt is. - Kutatások alapján megállapíthatjuk, hogy a prémiummárkák vásárlói nyitottabbak az új technológiákra, érzékenyebbek a környezetvédelem kérdésére. Az alternatív meghajtású gépjárművek azonban nem csak ebben a szegmensben népszerűek. A kormányzati támogatásnak köszönhetően ugyanis a tisztán elektromos autók piaci részesedése már 3%-ra tehető cégünknél. Ez pedig várhatóan tovább fog növekedni, hiszen jelenleg is jelentős várakozási listák vannak, miután a gyártói kapacitások nem igazán képesek lépést tartani a vevői igényekkel – árulta el Markó Zoltán, a Duna Autó Zrt. kereskedelmi és marketingigazgatója.

Igaz, a technológiát még mindig jócskán meg kell fizetni ezeknél a gépjárműveknél, hiszen a legolcsóbb, hibrid Kia Niro listaára is 7,6 millió forintnál kezdődik. A környezettudatosságban megjelenő értékük azonban felbecsülhetetlen, és emellett még számos gazdasági előnyt is nyújtanak tulajdonosaiknak, mint például
- 1,5 millió forintos állami támogatás igényelhető új autó vásárlásakor
- egyszerű konnektoros töltés akár otthonról is
- ingyenes töltési lehetőség az ország több pontján
- ingyenes parkolás Budapesten és egyre több vidéki nagyvárosban
- alacsony fenntartási és karbantartási költségek, amelyek kompenzálják a magas vételárat
- környezet- és zajkímélő technológia
- nincs regisztrációs-, cégautó- és helyi gépjárműadó, valamint forgalomba helyezési és visszterhes vagyonszerzési illetéket sem kell fizetni utánuk, sőt a biztosításuk is olcsóbb
- nem kell rendszeresen olajat, szűrőket és gyertyákat cserélni, ezért a szervizelésük sokkal olcsóbb, viszont speciális felkészültséget igényel.

Míg egy Nissan Leaf fogyasztása 15 kWh / 100 km, addig a vele nagyságrendileg egy kategóriába eső, benzines KIA Ceedé 8 liter. A mai benzin- és villamos áram árakkal számolva szembetűnő a különbség az elektromos technológia gazdasági előnye, amelyet az alábbi diagram szemléltet:

KIA Ceed - Nissan Leaf üzemanyag-költség összehasonlítás
Az említett előnyöket a zöld rendszámmal ellátott gépkocsik tulajdonosai vehetik igénybe, vagyis a tisztán elektromos autók, azok a plug-in hibridek, amelyek külső energiaforrásból feltölthetők és tisztán elektromosan legalább 25 km megtételére képesek, valamint azok a hibridek, amelyek hatótáv-növelő belsőégésű motorral vannak felszerelve, de akkumulátorról is legalább 50 km-t képesek megtenni elektromosan. Amennyiben megvalósul a zöld rendszámokról szóló jogszabály módosítása, úgy főként a plug-in hibrid modellek tulajdonosai már nem biztos, hogy minden előnyt kiélvezhetnek.

- A környezetvédelem elkötelezettjeként a Duna Autó Zrt. rendelkezik a legnagyobb elektromos modellkínálattal – hangsúlyozza Markó Zoltán. - Tavaly összesen 116 elektromos autót adtunk el, és az idei első negyedévben is több pályázatot nyújtottunk be ügyfeleink nevében állami támogatásra.

Nissan Leaf
A legnépszerűbb modell a Nissan Leaf volt (77%), amit a márka villanymotoros haszongépjárműve, az e-NV200, valamint a Hyundai Ioniq követett. Eladási számok tekintetében ettől ugyan elmaradtak a hibridautók, de tisztán látható a dél-koreai gyártók, vagyis a Kia és Hyundai egyeduralma ebben a kategóriában. Érdekesség, hogy az alternatív meghajtást előnyben részesítő vásárlóink 45%-a lízingszerződés keretében vásárolta meg az autót. Céges ügyfeleink is egyre elkötelezettebbek a környezetvédelem iránt, és felismerték annak gazdasági előnyeit, amit bizonyít, hogy flottás és tartós bérleti konstrukcióban is évről évre több elektromos és hibrid autót értékesítünk.

A verhetetlennek tűnő Nissanok mellett a DunaAutó-nál jócskán van még miből válogatni. A tisztán elektromos autók kínálatában ott van a Hyundai Kona és Ioniq Electric, a Mitsubishi iMiev, a Peugeot iOn, valamint a Renault Zoe. Ez utóbbi modellt az érdeklődők a május 10-15. közötti, kiemelt tesztnapokon ki is próbálhatják az Autóvárosban. A plug-in hibridek többségét a Volvók adják, az XC90, az S90, a V90 és az XC60 is kapható ezzel a hajtással. A Hyundai Ioniq, a Kia Niro PHEV, a Kia Optima PHEV és a Mitsubishi Outlander PHEV szintén plug-in hibrid. A dél-koreai gyártókhoz pedig legutóbb a Honda is csatlakozott, modellkínálatát ugyanis kiegészítette a hibrid CR-V-vel. Az év nagy dobásával pedig úgy néz ki, a Skoda fog előrukkolni, hiszen az elektromos Citigo és a plug-in Superb még 2019-ben megérkezik a kereskedésekbe - a cseh gyártó 2025-ig még legalább 5 elektromos autót fog piacra dobni.

Mint Simon Péter, a Duna Autó Zrt. műszaki igazgatója bejelentette, hogy a növekvő igényeket figyelembe véve, a DunaAutó Zrt. Zay utca 24. alatti telephelyén az eddigi két töltőállomás mellé tavaly két újabb gyorstöltő pontot hoztak létre.

DunaAutó - gyorstöltő pont
Az idén 30 éves Duna Autó Zrt.-nél jelenleg 18 márka kínálatából választhatnak új autókat az érdeklődők. 21 márkaszervizben várják a szakemberek a javításokkal kapcsolatos feladatokat, továbbá használtautó-kereskedés is működik a telephelyen. Az országosan és regionális szinten is egyedülálló márkaválaszték Cupra, Fiat, Fiat Professional, Honda, Hyundai, Kamaz, KIA, Lada, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Seat, Skoda, Subaru, Suzuki, Volvo, Renault, Dacia, plusz a használtautók és számos kiegészítő szolgáltatás mellett egy márkafüggetlen karambolos javítóközpont is sikeresen működik immár 1989 óta, az Óbuda szívében található vállalat négy és fél hektáros telephelyén. Hazánk legnagyobb márkapalettájával rendelkező márkakereskedésének szervizeiben évente több mint 40 ezer javítást végeznek.

Forrás:


* * *