CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

Ford Mondeo Titanium Hybrid - a HEV a Föld barátja, még fehér rendszámmal is...

Az amerikai alapmodell, a 2013-as Ford Fusion a 2012-es Los Angeles-i Auto Show-n elnyerte a Green Car of the Year, az Év Zöld Autója címet. Az európai változat Valenciában, Spanyolországban készül.
Új színfolttal gazdagodott a hazai járműpark - egyre több zöldszínű rendszámmal felszerelt autó gördül az utcákon. A környezetkímélő járműveket a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 40/2015. NFM rendelete minősíti, eszerint viszont az egyszerűbb hibridek, amelyekből már közel 10 000 példány van forgalomban, nem jogosultak a zöld rendszámra. Ezek nem képesek tisztán elektromos hajtással legalább 25 kilométert megtenni, ráadásul nem tölthetők konnektorról sem. Közéjük tartozik a Ford Mondeo HEV is.


Ezzel azonban véget is ér a Ford bánata, a gyár európai modellkínálatának első hibridje ugyanis a mezőny nemcsak legtakarékosabb, de egyben a legérdekesebb, legcsendesebb és legfinomabb üzemű tagja - az egyetlen turbófeltöltő nélküli Mondeo. Városban a gyakori fékezéssel többet megy villannyal, mint benzinnel és elméletileg akár autópálya-tempóra is képes tisztán elektromos hajtással gyorsulni. Finom fékezéseknél, lassításnál - mielőtt még a mechanikus fék dolgozni kezd - energiát termel vissza, azaz minden fékezésnél tölti az akksit! (Más kérdés, hogy mennyire őszinte a mosolya a mögötte autózó vezetőnek, aki azt tapasztalja, hogy a Mondeo lassul, de nem világít a féklámpája...)

A Ford jelenlegi formanyelve a "One Ford", vagyis a "minden modell egyforma", a Mondeo HEV külső megjelenésén is visszaköszön. A csaknem 4,9 méter hosszú és több mint 1,8 méter széles autó utastere tágas, - elektromos, memóriás ülései rendkívül kényelmesek, kitűnő a helykínálat elöl-hátul. A térérzetet fokozza az elegáns és szépen varrott világos bőrkárpit és a nagy tetőablak is. A műszerfal központi egysége a Microsofttal közösen fejlesztett FORD SYNC 2-rendszer, amelyet az érintőképernyőről és a kormányról is lehet működtetni. A fordulatszámmérő nincs, de két multifunkciós kijelző "helyettesíti". A menetbiztonsággal és a fogyasztással kapcsolatos infók a jobb oldalon kibővülnek a multimédia-rendszer kijelzőjével. A Mondeo HEV-et a legmagasabb, Titanium felszereltséggel szállítják, ebbe beletartozik a táblafelismerőtől az interneten és a wifin át az összes menetbiztonsági elektronika, az elektromos kormányoszlop-állítás, a parkolásasszisztens, a programozható kulcs, a holttérfigyelő rendszer, az adaptív tempomat és az aktív LED-es fényszórók. Az utasbiztonsági berendezések küzül talán a legszokatlanabb, de kiváló biztonsági extra a Ford specialitása, a hátsó biztonsági övbe épített légzsák.

A hibátlan menetkomfort a futóműfejlesztők remek munkáját dícséri, az autó nagyon csendben, finoman és rezzenéstelenül gurul, kormánya gyorsan és pontosan reagál.

A tágas belső tér a csomagtartónál ér véget, ugyanis a csomagtérből jelentős teret elvesz az akkucsomag, így a poggyásznak csak 383 liternyi hely marad. A 24 cm magas akkumulátor a csomagtér egynegyedét elfoglalja, ráadásul az alakja is elég szabálytalan.

Ami az első Ford-hibridnél a leginkább figyelemre méltó, az temészetesen a hajtáslánc. Az első vegyes hajtású modell legfontosabb elemeit a Ford a Toyotától vásárolta, de a Toyota-hajtásláncba a saját fejlesztésű, négyhengeres, változó szelepvezérlésű (Atkinson-ciklusú) szívómotorját illesztette. A 2.0 literes, egyetlen szíjhajtást sem tartalmazó könnyűfém benzinmotort két villanymotor (és a 1,4 kWh teljesítményű lítium-ion akkumulátor) egészíti ki. Az egyik a hajtásba segít be, a másik - generátorként - az akkumulátort tölti a visszanyert energiával.

A villanymotor önmagában 120 lóerős, a belsőégésű motorral együtt az autó összteljesítménye 187 lóerő. A 300 Nm maximális forgatónyomatékot a benzinmotor 1750-4500 fordulat/perc között adja le, a villanymotor nyomatéka pedig már induláskor maximális. Hagyományos önindítója nincs, a villanymotor, ha kell, csendesen és észrevehetetlenül indítja a benzinmotort - természetesen start-stop rendszerrel. A motorok egységesen egy központi, számítógépes vezérlésű bolygóműbe hajtanak, a hajtás az e-CVT váltón át jut a kerekekre. A gyári adatok szerint a városi fogyasztás 2,8, a városon kívül 5,0, vegyes használatban 4,2 l/100 km. 0-ról 100 km/órás tempóra 9,2 másodperc alatt gyorsul, a végsebessége 187 km/óra.

Egy jövendőmondó guru szerint öt év múlva már csak zöld rendszámos autókat lehet eladni!
(Amerikában már ott figyel a konnektoros (plug-in) változat, a 2017-es Ford Fusion Energi Titanium már 32 kilométert tud megtenni tisztán elektromos hajtással!)